Welke hotelgasten betalen het meest?
Welke hotelgasten betalen het meest?
In een tijd dat de marges sterk onder druk staan, is het zaak zo min mogelijk prijskopers in je hotel te hebben. Maar op welke markten en segmenten moet je de marketing dan richten? Geen eenvoudige vraag want het antwoord kan uit verschillende lagen bestaan. Herkomst van de gast is een criterium dat met de Hotel Price Index * van Hotels.com* kan worden bestudeerd. Dan blijkt dat je het best Amerikanen, Zuid-Afrikanen en Mexicanen in je hotel kunt hebben. Mik je op markten die snel meer gaan uitgeven dan kun je het vizier ook richten op Taiwanezen of Oostenrijkers. Weten in welke regio van Nederland het meest wordt uitgegeven? Lees dan hier dit artikel.
In Nederland stegen de gemiddelde hotelprijzen met 6% tot EUR131 per nacht in de eerste helft van 2015 vergeleken met EUR124 in de eerste helft van 2014.
* Amerikanen, Zuid-Afrikanen en Mexicanen betaalden het meest voor een nacht in een Nederlands hotel in de eerste helft van 2015
* Taiwanezen betaalden 24% meer dan in 2014 en zijn daarmee verreweg de grootste stijgers
De prijs die internationale reizigers betaalden voor een nacht in een Nederlands hotelbed varieert. Oorzaken zijn fluctuaties in de wisselkoers, maar ook persoonlijke voorkeuren van reizigers, zoals het soort accommodatie dat wordt geboekt en de verblijfsduur in Nederland. De Hotel Price Index* van Hotels.com* keek naar nationaliteiten en welke prijs zij gemiddeld betaalden* voor een nacht in een Nederlandse hotelkamer in de eerste helft van 2015.
Big spenders
Amerikanen betaalden met gemiddeld EUR156 het meeste voor een hotelovernachting in Nederland. Zuid-Afrikanen zakten daarmee naar een tweede plaats met gemiddeld EUR155 per nacht. Mexicanen gaven gemiddeld EUR149 uit aan een nacht in een Nederlands hotel en sluiten daarmee de top 3. De top 10 wordt verder gevuld met een mix van verschillende nationaliteiten, waarbij Indi*rs en IJslanders nieuwkomers zijn.
Grootste stijgers
Vergeleken met de eerste helft van 2014 zijn de prijzen die Taiwanezen (+24%), Oostenrijkers (+16%), Zuid-Afrikanen (+12%) en Amerikanen (+12%) gemiddeld betaalden voor een nacht in een Nederlands hotel meest gestegen. Zij betaalden in de eerste helft van dit jaar respectievelijk EUR134, EUR135, EUR155 en EUR156 en moesten daarmee dieper in de buidel tasten dan het jaar ervoor.
Stijgende hotelprijzen in Nederland
Alle internationale reizigers betaalden in Nederland gemiddeld EUR131 voor een hotelovernachting in de eerste helft van 2015. Dit is een stijging van 6% ten opzichte van de eerste helft van 2014, toen er nog EUR124 werd betaald.
Tabel 1 Top 10 nationaliteiten die het meest betaalden voor een hotelovernachting in Nederland in de eerste helft van 2015
+---------------------------------------------------------------+ | 1 Amerika EUR 156,00 | |---------------------------------------------------------------| | 2 Zuid-Afrika EUR 155,00 | |---------------------------------------------------------------| | 3 Mexico EUR 149,00 | |---------------------------------------------------------------| | 4 Noorwegen EUR 146,00 | |---------------------------------------------------------------| | 5 Zwitserland EUR 144,00 | |---------------------------------------------------------------| | 6 India EUR 141,00 | |---------------------------------------------------------------| | 7 Zweden EUR 140,00 | |---------------------------------------------------------------| | 8 Australi* EUR 139,00 | |---------------------------------------------------------------| | 8 Brazili* EUR 139,00 | |---------------------------------------------------------------| | 9 IJsland EUR 137,00 | |---------------------------------------------------------------| | 10 Singapore EUR 137,00 | +---------------------------------------------------------------+ *Gemiddelde prijs betaald per nacht inclusief belasting en toeslagen van 1 januari tot 30 juni 2015.
Over de Hotel Price Index
De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.