Zorgconsument maakt nog nauwelijks gebruik van vergelijkende kwaliteitsinformatie (Promotie) - Radboud Universiteit
woensdag 2 december 2015
Tijd vanaf 10:30
Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus mevrouw drs. N.A.B.M. Ketelaar
Promotor(es) prof. dr. G.P. Westert, prof. dr. G. Elwyn
Copromotor(es) dr. M.J. Faber, dr. J.C.C. Braspenning
Subtitel Choosing healthcare providers: healthcare consumers' use of comparative performance information
Beschrijving
Om zorgconsumenten en patienten te helpen bij het kiezen van een zorgverlener die aansluit bij hun behoeften en voorkeuren wordt vergelijkende kwaliteitsinformatie gepubliceerd op websites zoals KiesBeter.nl en ZorgkaartNederland.nl. Ketelaar zag dat patienten over het algemeen niet bewust bezig zijn met de keuze van een zorgaanbieder, al vinden ze het hebben van een keuze wel belangrijk. Ze hebben weinig tot geen behoefte aan kwaliteitsinformatie, om verschillende redenen: ze zijn loyaal en tevreden, willen goede verhoudingen niet op het spel zetten, gaan naar de voor de hand liggende zorgaanbieder, of gaan af op eigen ervaringen, maar ook omdat ze ervan uitgaan dat er nauwelijks verschillen in de kwaliteit van zorg zijn.
Ketelaar laat zien dat wanneer patienten verschillen verwachten in kwaliteit van zorg, zij vaker op zoek gaan naar kwaliteitsinformatie en ook eerder bereid zijn over te stappen naar een andere zorgverlener. Ook het herkennen van expertise bij een gespecialiseerde zorgverlener stimuleert patienten om kwaliteitsinformatie te zoeken. Patienten herkennen kwaliteitsverschillen vooral in algemene kenmerken van een zorgaanbieder, zoals reputatie, afstand en toegankelijkheid. Het lijkt erop dat patienten kwaliteitsinformatie nog onvoldoende op waarde weten te schatten. De aanname dat kwaliteitsinformatie meer transparantie biedt en mensen in staat stelt betere keuzes te maken, kan nog steeds worden gerealiseerd, maar dit vraagt wel om actie. Kwaliteitsinformatie moet gebruiksvriendelijk zijn en het is aan te raden patienten bij de ontwikkeling te betrekken om zodoende beter te voorzien in de behoefte van de eindgebruikers.
Biografie
Nicole Ketelaar (1982) studeerde Algemene sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht en behaalde in 2005 haar masterdiploma. Bovenstaand onderzoek voerde ze uit op de afdeling IQ healthcare, binnen het onderzoeksinstituut Radboud Institute for Health Sciences (RIHS) van het Radboudumc. Momenteel is zij werkzaam als onderzoeker binnen het Lectoraat `Community Care and Youth' en hoofddocent bij de Master `Health Care and Social Work' binnen Hogeschool Saxion in Enschede.