Amnesty's reactie op Zembla-uitzending `Data, het nieuwe goud'
Het actualiteitenprogramma Zembla onthult in haar uitzending van woensdag 2 december dat de DDMA, de branchevereniging voor data driven marketing, lobbyt tegen strengere Europese privacywetgeving die momenteel in de maak is. Amnesty Nederland was als lid van deze vereniging hiervan niet op de
hoogte en overweegt nu het lidmaatschap op te zeggen.
Als het klopt dat de DDMA lobby voert voor versoepeling van de voorgestelde Europese privacywetgeving, dan baart ons dat zorgen. Het recht op privacy is een van onze speerpunten en Amnesty wil op geen enkele wijze de lobby voor versoepeling van privacywaarborgen steunen.
We zijn jaren geleden lid geworden van de DDMA om op de hoogte te blijven van het vrij ingewikkelde veld van privacy wet- en regelgeving. We maken gebruik van hun expertise op dit gebied, om te waarborgen dat we in ons eigen werk voldoen aan alle wettelijke eisen.
We gaan op korte termijn in gesprek met de DDMA om hen hierop aan te spreken. Mocht dat niet tot een bevredigende verklaring of aanpassing van de lobby leiden, dan zullen we ons lidmaatschap heroverwegen en eventueel opzeggen.