Erfgoed rode draad in cultuurbeleid 2016
02 december 2015 - Nieuwsartikel
In 2016 richt de provincie Noord-Holland zich met haar cultuurbeleid vooral op behoud en toegankelijk maken van erfgoed.
De provincie blijft onder andere investeren in restauratie, onderhoud en herbestemming van monumenten. Daarnaast zijn de Stelling van Amsterdam en de thema's archeologie, duurzaamheid en dijken belangrijk. In 2016 is de provincie wederom sponsor van de Uitmarkt Amsterdam
Het uitvoeringsprogramma 2016 zet de koers van 2015 voort. In 2016 starten drie herbestemmingstrajecten en blijft de provincie samenwerking tussen gemeenten en culturele instellingen stimuleren. Duurzaamheid krijgt in het uitvoeringsprogramma een belangrijk accent. Innovatieve voorbeelden van
duurzaamheidsmaatregelen worden verzameld en partijen met elkaar verbonden. De provincie wil daarmee eigenaren en projectontwikkelaars aansporen en inspireren om hun (historische) panden te verduurzamen.
Een rijk aanbod aan cultuur en cultuurhistorie verhoogt de aantrekkelijkheid van Noord-Holland voor inwoners, bedrijven en toeristen. In 2015 heeft Huis van Hilde, het archeologiecentrum in Castricum, meer dan 40.000 bezoekers (inwoners en toeristen) ontvangen. Met een aantal nieuwe
wisseltentoonstellingen wil de provincie mensen blijven interesseren voor de archeologische rijkdom van Noord-Holland. In het voorjaar staat een tentoonstelling gepland over de vondsten die gedaan zijn tijdens archeologisch onderzoek bij de Westfrisiaweg.
Droge voeten
Het thema water komt een aantal keer terug in 2016. Zo is de provincie partner in de campagne 100 jaar droge voeten en komt er een publieksproject rond het thema Dijken. De provincie doet daarnaast mee met een pilot onderwaterarcheologie: scheepswrakken die rond Texel op de zeebodem liggen
worden onderzocht, vondsten worden geborgen, geconserveerd en tentoongesteld. Ook blijft de provincie zich inzetten voor het behoud en verdere ontwikkeling van de Stelling van Amsterdam.
Benutten van energie
Het Festival Industrie Cultuur was een succes. Het festival heeft veel bezoekers getrokken en de samenwerking tussen de toeristische en recreatieve partners heeft een impuls gekregen. Die energie wil de provincie benutten, bijvoorbeeld door een beeldverhaal voor het Noordzeekanaalgebied te
maken. Datzelfde geldt voor de creativiteit die is ontstaan dankzij HollandCall. HollandCall heeft al een aantal mooie cultuur-toeristische producten opgeleverd die kunnen helpen om het erfgoed nog beter op de kaart te zetten voor bewoners en bezoekers. In 2016 staat de provincie weer met
een paviljoen op de Uitmarkt Amsterdam. De Uitmarkt is een uitgelezen kans om een breed publiek te laten zien wat Noord-Holland te bieden heeft.
Voor cultuur is in 2016 ruim EUR 15 miljoen beschikbaar. Bekijk het volledige uitvoeringsprogramma hieronder.
* Uitvoeringsprogramma 2016 def GS 1 dec 15 (pdf - 190,28 kb)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tweet
Deel