Kwaliteit en toezicht Wmo en Jeugdwet
02-12-2015 Tot eind 2016 doet onderzoeksbureau Facit onderzoek naar de kwaliteit van de zorgaanbieders die een contract hebben met de gemeente. Facit rapporteert dit aan de gemeente. Dit heeft de gemeente in een contract met facit vastgelegd.
Toezichttaken
Door de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de kwaliteit van maatschappelijke ondersteuning. En ook voor het toezicht op deze kwaliteit. Onze gemeente heeft een ambtenaar binnen de afdeling Samenleving aangesteld die toezicht houdt.
Daarnaast heeft de gemeente met onderzoeksbureau Facit een contract afgesloten om tot eind 2016 een aantal toezichttaken voor de gemeente uit te voeren. De toezichthoudend ambtenaar is contactpersoon.
Het Wmo-toezicht heeft drie componenten:
* Proactief onderzoek: audits op locatie bij wmo-zorgaanbieders, gericht op het onderzoeken van de kwaliteit van de uitvoering en de dialoog met aanbieders
* Reactief onderzoek: audits op locatie bij wmo-zorgaanbieders als er meldingen, klachten of andere signalen zijn. Deze audits kunnen aangekondigd of onaangekondigd plaats vinden.
* Analyse van aangeleverde kwaliteitsinformatie door Wmo-aanbieders voor de gesprekken die we ieder kwartaal met de zorgaanbieders voeren in het kader van contractbeheer
Doel samenwerking met onderzoeksbureau
Het doel van de inzet van een onafhankelijke externe partij is om de kwaliteit van de zorg voor de inwoners op niveau te houden en waar nodig te verbeteren. Met de kennis die hieruit voortkomt kunnen de Westfriese gemeenten input verzamelen voor het toekomstig inkoopbeleid. Ook kunnen zij het
gesprek aangaan met de zorgaanbieders op thema's als transparantie, innovatie, klanttevredenheid en kosten.
Toezichttaken Facit
Het onderzoeksbureau Facit zal voor de regio in 2015 en 2016 jaarlijks tien kwaliteitsaudits uitvoeren bij Wmo zorgaanbieders. Alle gecontracteerde aanbieders zijn hiervan op de hoogte gesteld. Tijdens de bezoeken die Facit aflegt worden interviews gehouden met betrokkenen (directie, managers
en clientenraad) en vindt dossier- en registratieonderzoek plaats, bij voorkeur op de werkvloer. Op basis hiervan stelt Facit een rapport op, en biedt dit aan, aan de gemeente en zorgaanbieder. Eventuele vervolgstappen worden genomen door de gemeente of de zorgaanbieder. Daarnaast is Facit
voor de gemeente een kennispartner bij het vertalen van de ontwikkelingen uit de markt naar het kwaliteits- en inkoopbeleid.
Meldingen van klachten, calamiteiten en agressie
Gemeenten zijn verplicht om een ambtenaar aan te wijzen als contactpersoon voor meldingen van klachten, calamiteiten en agressie. In onze gemeente is dat de toezichthoudend ambtenaar. Als u een melding wilt maken, kunt u contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 0228-352 352 of een
e-mail sturen naar gemeente@drechterland.nl.
02-12-2015
Thema Nieuws, Drechternieuws