Stadsbaantunnel Utrecht in gebruik genomen
(02-12-2015)
Op 1 december 2015 is Stadsbaantunnel Utrecht in gebruik genomen. Wethouders Kees Geldof en Paulus Jansen van de gemeente Utrecht openden met een druk op de knop de slagboom voor de eerste tunnel van de stad Utrecht, die bedoeld is om de groei van Centrumgebied Leidsche Rijn te stimuleren.
Ingenieurs- en adviesbureaus Witteveen+Bos en Grontmij maakten in opdracht van bureau NegenTien (gemeente Utrecht) het ontwerp voor de 490 meter lange tunnel en begeleidden de uitvoering en indienststelling.
Witteveen+Bos en Grontmij hebben de gemeente Utrecht ondersteund middels een geintegreerde aanpak waarbij hun specifieke kennis van tunnelveiligheid, tunneltechnische installaties en civiele constructies is samengebracht. Bij het ontwerp en de aanbesteding hebben de bureaus bewust gekozen voor
een opsplitsing van het project in een civiel contract, een dienst/bediengebouw en een VTTI-contract (verkeers- en tunneltechnische installaties). De totale doorlooptijd kon hierdoor worden beperkt, omdat al kon worden gestart met de bouw van de tunnelconstructie voordat de tunneltechnische
installaties waren gecontracteerd. Door alle werkzaamheden in afstemming met stakeholders strak te regisseren is de Stadsbaantunnel in minder dan drie jaar tijd gerealiseerd, van start bouw tot opening. De tunnel voldoet daarnaast aan alle wettelijke veiligheidseisen conform de geldende
Landelijke Tunnelstandaard. Ook de verplichte eindoefening, waarbij de procedures bij incidenten en calamiteiten worden getest, is op 15 oktober 2015 succesvol doorlopen.
Ontwikkeling Leidsche Rijn Centrum
Leidsche Rijn Centrum in Utrecht is een volledig nieuw stadscentrum in aanbouw. De aanleg van de Stadsbaantunnel is onderdeel van de ontwikkeling van dit gebied, waarin wonen, winkelen en ondernemen samenkomen. Kantoren en winkels worden deels op de tunnel gebouwd en in de tunnel is een afslag
naar een ondergrondse expeditiehof, van waaruit de ondergrondse bevoorrading van het winkelgebied plaatsvindt.
+