Onderzoek: grote verschillen in beleving e-mailnieuwsbrieven tussen ..


2 December 2015

Amsterdam, 2 december 2015 - Consumenten beleven e-mailnieuwsbrieven op een computer en heel anders dan op een smartphone. Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability en eye-trackingonderzoek van brancheorganisatie DDMA naar e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties, waaronder
Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB. Voor een maximaal effect is het daarom aan te raden design en content niet op een op een over te nemen.

De focus van het onderzoek lag op de verschillen en overeenkomsten in de gebruikerservaring van e-mailnieuwsbrieven op computer en smartphone. Door middel van kwalitatief onderzoek zijn 12 e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties op beide devices onder de loep genomen. Eye-tracking
onderzoek is ingezet voor een beter begrip van hoe consumenten een e-mailnieuwsbrief scannen en bekijken. Het onderzoek is uitgevoerd door MediaTest en de DDMA Commissie Email Research.

De drie belangrijkste conclusies
De drie belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

1. Het moment van het lezen van een e-mailnieuwsbrief op de smartphone en computer verschilt. Dit zorgt voor een andere beleving en daardoor worden e-mailnieuwsbrieven op de computer en de smartphone anders gebruikt en gewaardeerd.
2. Een responsive design leidt niet meteen tot een goede mobiele e-mailnieuwsbrief.
3. De hoeveelheid en het type content zijn van grote invloed op het doorklikgedrag.

Aanbevelingen
Het onderzoek levert concrete aanbevelingen op om e-mailnieuwsbrieven op smartphone en desktop te optimaliseren. Zo is het slimmer om een adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design. Wit is bovendien de ideale achtergrondkleur en het is aan te raden de CTA's (call-to-actions)
per device aan te passen. Alle conclusies en aanbevelingen worden uitgebreid besproken en geillustreerd met heatmaps in het volledige onderzoeksverslag.

Kennisniveau e-mailmarketing in Nederland verhogen
DDMA Commissie E-mail, onderdeel van de DDMA Council E-mail, wil het kennisniveau over e-mailmarketing in Nederland verhogen en de kracht van e-mailmarketing onder de aandacht brengen. Daarom biedt de commissie organisaties die actief zijn met e-mailmarketing concrete handvatten bij het
optimaliseren van de inzet van e-mailnieuwsbrieven.

Over de DDMA E-mail Council

De E-mail Council bestaat uit drie commissies: ESP's, Events & Awards en E-mail Research. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij de Nederlandse e-mailbranche. Activiteiten zijn onder andere het organiseren van events als de Email Summit en gespecialiseerde e-mail seminars, onderzoeken, het blog op
ddma.nl, de standaardisatie van Email Metrics (SAME), het opzetten van de opleiding E-mailmarketing en de jaarlijkse publicatie van de Nationale E-mail Benchmark.