Conferentie voor meer samenwerking in PrO onderwijs Caribisch Nederland

Caribisch Nederlandse onderwijsprofessionals van de Expertise centra onderwijszorg, de middelbare scholen en vertegenwoordigers van RCN/OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en de Nederlandse Inspectie voor het Onderwijs kwamen onlangs op Bonaire bijeen voor de PrO (Praktijkonderwijs) conferentie. De conferentie was bedoeld om kennis en best practices rond het PrO onderwijs uit te wisselen en afspraken te maken t.b.v. de toekomstige samenwerking tussen de Caribisch Nederlandse onderwijsinstellingen die betrokken zijn bij deze onderwijsrichting.

De richting PrO biedt een onderwijsprogramma met de nadruk op praktische, uitvoerende vakken naast enkele theoretische basisvakken. PrO studenten zijn doorgaans tussen de 12 en 18 jaar. Het gaat om leerlingen met een leerstoornis, een relatief laag IQ en/of andere speciale onderwijsbehoeften.

Met de PrO Conferentie is een begin gemaakt met de samenwerking tussen de Expertise centra onderwijszorg en de scholen die PrO-onderwijs aanbieden.

Om die reden werd voorgesteld om een PrO commissie op te richten om knelpunten aan te pakken en de samenwerking verder gestalte te geven.

Twee uitdagingen die in de komende tijd aangepakt moeten worden, zijn de urgente noodzaak om meer volledig gekwalificeerde en competente leerkrachten aan te trekken voor het doceren van praktische vaardigheden en om het negatieve imago van het PrO onderwijs in de gemeenschappen van Caribisch Nederland te verbeteren. Het voorstel is om de conferentie in 2017 te herhalen.

Onder de deelnemers waren vertegenwoordigers van respectievelijk de Saba Comprehensive School, de Scholengemeenschap Bonaire (SGB), de Gwendoline van Putten School (Sint Eustatius), de Nederlandse Inspectie van het Onderwijs en RCN/OCW. Onderdeel van de conferentie was een bezoekje aan de PrO-afdeling van de SGB, waar PrO leerlingen van de Hospitality richting een lunch verzorgden.