Certificering schuldhulpverlening: `Gemeentelijke Kredietbank Hoogezand-Sappemeer en Slochteren staat er voor de klant'

Certificering schuldhulpverlening: `Gemeentelijke Kredietbank

Hoogezand-Sappemeer en Slochteren staat er voor de klant'

PERSBERICHT

Slochteren, dinsdag 1 december 2015

Dit mooie compliment heeft de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) op 26 november gekregen bij het in ontvangst nemen van het certificaat van de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskredieten). De brancheorganisatie noemt in het auditrapport naast de zorgvuldige uitvoering van schuldhulpverlening en sociale leningen specifiek de korte lijnen naar de klant en andere maatschappelijke organisaties die inwoners ondersteunen bij problematiek.

De GKB bestaat ruim 60 jaar en heeft sinds 2014 haar werkterrein uitgebreid van Hoogezand-Sappemeer naar Slochteren. Manager Karla Greven is trots op de GKB maar ook op de gemeenteraden van beide gemeenten. "Zij vinden goede zorg voor inwoners met financiele problemen belangrijk en hebben ook in lastige tijden niet alleen op goede resultaten gestuurd maar daarin ook geinvesteerd. "Bovendien hadden zij een vooruitziende blik door de schuldhulpverlening niet uit te besteden. Veel gemeenten zijn minder slagvaardig geworden door uitbesteding van schuldhulp, terwijl bij armoede en participatie alleen een integrale aanpak en sturen met alle gemeentelijke instrumenten kan leiden tot duurzame resultaten."

Uit de begeleidende brief bij het certificaat:

Uit de audit zijn voor uw organisatie geen A-herstelpunten naar voren gekomen Wij feliciteren u met dat mooie resultaat. U komt daarmee per direct in aanmerking voor het certificaat. Hierbij ontvangt u het NVVK Audit logo dat u op uw website en andere uitingen mag gebruiken. Er zijn drie herstelpunten B geconstateerd. Als u voldaan heeft aan de genoemde B-herstelpunten dan kunt u dat melden bij de auditor.

Uit het rapport van de auditor:

De audit bij de GKB is plezierig en in alle openheid verlopen. De organisatie heeft de audit uiterst zorgvuldig en volledig voorbereid, compliment is hiervoor op zijn plaats. Uit de audit blijkt duidelijk dat de GKB in de afgelopen jaren veel aan kwaliteitsverbetering heeft gedaan. Ook nu nog is de organisatie volop in beweging, het management wil graag in de komende jaren de puntjes op de `i' zetten en heeft inmiddels een aantal punten uit de audit al nader uitgewerkt.

Er is ruime aandacht voor de klant. Dat kost weliswaar tijd en energie maar levert ook veel goede resultaten op. Ook wordt veel geinvesteerd in samenwerking met andere gemeentelijke afdelingen en externe organisaties, met als doel er samen voor de klant te staan.

In totaal zijn gedurende de looptijd van de audit maar liefst 7 herstelpunten opgelost. De huidige stand van zaken is dat er geen herstelpunten A en slechts 3 herstelpunten B te melden zijn. Hierdoor voldoet de GKB per direct aan de criteria ter verkrijging van het certificaat. Na juiste en tijdige afhandeling van de herstelpunt B voldoet de GKB aan alle eisen van de audit.