Ruwbouw 22 kunstwerken afgerond
dinsdag 1 december 2015 08:29 Binnenland
Dit is een origineel bericht van A2 Maastricht
Mijlpaal voor A2 Maastricht
RUWBOUW 22 KUNSTWERKEN AFGEROND
De ruwbouw van viaduct Noorderpoort-Zuid in het noorden van Maastricht is klaar. Daarmee is de ruwbouwfase van de 22 kunstwerken voor het project A2 Maastricht afgerond.
In de infrastructuur is een kunstwerk geen schilderij om thuis aan de muur te hangen, maar een bouwwerk dat niet bestemd is voor bewoning. Het bekendste kunstwerk van A2 Maastricht is de eerste dubbellaagse tunnel in Nederland, de Koning Willem-Alexandertunnel. Minder bekend zijn 21 andere kunstwerken, waaronder bruggen, ecoducten en fly-overs. Ze zijn onderdeel van 'de Groene Loper', het plan van aannemer Avenue2 dat sinds 2010 voor A2 Maastricht in uitvoering is. Dat plan zorgt straks niet enkel voor een betere bereikbaarheid en doorstroming van stad en regio, maar ook voor een gezonder leefmilieu in de stad.
Nog niet allemaal in gebruik
De ruwbouwfase is afgerond, maar dat betekent niet dat alle kunstwerken al in gebruik zijn. Een aantal kan pas op het wegennet worden aangesloten als verkeer door de A2-tunnel rijdt. Dat is volgens de huidige planning eind 2016.
21+1
Oorspronkelijk telde het plan 'de Groene Loper' 21 kunstwerken. Op verzoek van de omgeving (Fietsersbond en A2-wijk) en gemeente Maastricht startte Avenue2 in 2015 met de aanleg van een nieuwe fietstunnel bij Europaplein. Die maakt het mogelijk om een fietsroute te realiseren die korter is dan in het oorspronkelijke plan.
*-*-*
De Groene Loper voor A2 Maastricht wordt gerealiseerd door Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam. Opdrachtgever voor het plan zijn het Ministerie Infrastructuur en Milieu en de gemeente Maastricht. In de Stuurgroep A2 Maastricht werken Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, provincie Limburg en gemeente Meerssen samen. Het plan de Groene Loper zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, doorstroming op de A2 bij kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein, en nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de aangrenzende buurten.