Ondernemers anticiperen op groei Chinese e-commerce in Nederland
dinsdag 1 december 2015 00:00 Economie
Dit is een origineel bericht van Taobao.nl / Herakles B.V.
Amsterdam, 1 december 2015 - Chinese e-commerce in Nederland groeit; het grote prijsvoordeel en het enorme aanbod aan producten die in Europa veelal niet te koop zijn, maakt de Chinese markt interessant voor de Nederlandse consument en ondernemer. Wanneer de prijs van een product wordt vergeleken, blijkt deze via een Chinese site, ondanks de hogere verzendkosten, nog steeds lager uit te vallen. Steeds meer Chinese e-commerce sites worden daarom beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse markt. Een platform dat hierbij niet kon ontbreken is China's grootste online marktplaats Taobao.com, dat goed te vergelijken is met het Nederlandse marktplaats. Op het nieuwe platform Taobao.nl wordt het gehele productaanbod van Taobao.com ontsloten. Bij het 'vernederlandsen' van Chinese sites liggen echter nog wel een aantal obstakels, zo stelt Sander Scholten, initiatiefnemer van Taobao.nl.
Focussen op het wegwijs maken van consument
Om de Nederlandse consument goed wegwijs te maken moet worden gekeken naar de lay-out, de taal, het geven van voldoende informatie en een kwaliteitscheck van producten. Tot voor kort moesten bezoekers de Chinese marktplaats Taobao.com zelf vertalen en was het aankoopproces vrij ondoorzichtig. "De homepage van Taobao.nl bevat daarom duidelijke bestel- en verzendinformatie voorzien van 'track & trace'. Bovendien wordt geattendeerd op de risico's die bestellen in China met zich meebrengt.", aldus Scholten. Productinformatie wordt auto-vertaald naar het Nederlands en er kan worden betaald met iDeal. Voor de kwaliteitswaarborg wordt samengewerkt met een lokaal Chinees tussenpersoon; bestelde producten worden eerst gekeurd voordat deze worden verzonden. "Voor de Nederlandse consument zijn vooral de wat lichtere en kleinere producten als digitale apparatuur en kleding interessant. Daarnaast zien we dat producten die in Europa niet te krijgen zijn veel worden besteld, zoals specifieke technische onderdelen of retro-speelgoed."
China's grootste online marktplaats
Taobao.com, dat onderdeel uitmaakt van het Alibaba imperium, heeft alleen in China al meer dan 270 miljoen actieve gebruikers en is daarmee de grootste online marktplaats ter wereld. Het eindeloze aanbod van ruim een miljard producten en het gigantische prijsvoordeel zijn interessante gegevens voor de Nederlandse online shopping markt, die de komende jaren ook alleen maar lijkt te groeien. Begin 2015 deed 78 procent van alle Nederlanders ouder dan vijftien jaar een of meerdere online aankopen. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2014. "China is een vooraanstaande markt als het gaat om e-commerce. Het is daarom niet verwonderlijk dat veel Nederlandse ondernemers interesse krijgen in het lokaliseren van Chinese webshops."
Online koopgedrag Nederlanders
Er liggen nog veel mogelijkheden voor ondernemers. "Voornamelijk voor wat betreft de aansluiting van het aanbod op de voorkeur van de Nederlandse consument, de betaalmethodes en de gebruiksvriendelijkheid van de sites. Om te voorkomen dat consumenten verdrinken in de enorme hoeveelheid producten kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het maken van een selectie van het aanbod, aangepast aan de Nederlandse smaak en productvoorkeur. "Maar dat de markt blijft groeien is een ding dat zeker is. Het zou mij niets verbazen als in 2020 drie van de tien grootste webshops in Nederland van Chinese bodem zijn.", aldus Scholten.
Over taobao.nl
Taobao.nl is opgezet door Herakles BV die faciliteert in het openstellen van de content van Taobao.com voor de Nederlandse markt. Herakles beheert het platform Taobao.nl en is niet de aanbieder van de artikelen die op Taobao.nl worden aangeboden. Voor Taobao.nl werkt Herakles BV samen met een Chinees agent die de order aanneemt en de afhandeling en logistiek verzorgt. De betalingen via het platform Taobao.nl aan de verkoper vinden plaats via Stichting Beheer Gelden Chinese Marktplaatsen.