Peter van Rosmalen van PaperWise winnaar The Next Entrepreneur 2015
* MKB >
* Nieuws >
* Nieuwsbericht
Peter van Rosmalen van PaperWise winnaar The Next Entrepreneur 2015
01 december 2015
Peter van Rosmalen van PaperWise winnaar The Next Entrepreneur 2015
MKB-Nederland en Rabobank reiken voor vierde keer prijs voor meest vernieuwende starter uit. Peter van Rosmalen (58) is met zijn bedrijf PaperWise uitgeroepen tot winnaar van The Next Entrepreneur 2015, de jaarlijkse prijs van MKB-Nederland en de Rabobank voor de meest vernieuwende en
kansrijke starter. Tijdens de finale in Amersfoort vanmiddag liet hij drie collega-ondernemers achter zich. Volgens de jury weet Van Rosmalen zijn persoonlijke duurzaamheidsmissie succesvol te combineren met ondernemerschap. Hij verdient met zijn overwinning een geldbedrag van EUR12.500.
"Als ik niet verander, wie dan wel?" Vanuit die gedachte nam Peter van Rosmalen twee jaar geleden op 56-jarige leeftijd ontslag bij de verpakkingsgroothandel waar hij al jaren werkte om voor zichzelf te beginnen. Zijn bedrijf PaperWise maakt van landbouwafval papier en karton van hoogwaardige
kwaliteit maar met bijna 50 procent minder `milieu-impact' dan FSC-papier van houtvezels. Als vader en opa vond Van Rosmalen dat hij "echt iets moest doen voor de volgende generaties". Op reis in India was hem opgevallen dat er nauwelijks iets werd gedaan met de enorme hoeveelheden
landbouwafval die beschikbaar zijn. Dat bracht hem op het idee om daarvan papier en karton te gaan maken in ontwikkelingslanden. "Een uitgelezen kans om duurzaam te produceren, terwijl de lokale gemeenschap daar ook de vruchten van plukt."
De producten van PaperWise worden gemaakt in India en Colombia en verkocht in Europa, zowel aan distributeurs als directe gebruikers, zoals supermarkten. Van Rosmalen kende een vliegende start mede dankzij de steun van zijn voormalig werkgever Moonen Packaging en een aantal oud-klanten, die
bereid waren om launching customer te worden.
MVO
De jury roemt het feit dat Van Rosmalen duurzaamheid en ondernemerschap hand in hand laat gaan. "Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan bij hem op een", zegt Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. "Zijn product is duurzaam, hij maakt het zijn afnemers makkelijk
duurzaam in te kopen, en hij investeert ook nog eens in werkgelegenheid, scholing en gezondheidszorg in ontwikkelingslanden." "Het bedrijf heeft daarbij alle kans om de activiteiten op korte termijn verder op te schalen, in binnen- en buitenland", aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven van de
Rabobank.
De jury spreekt ook haar waardering uit voor het feit dat Van Rosmalen op latere leeftijd de zekerheid van een goede baan heeft opgezegd om een persoonlijke missie te volgen. "Hij bewijst dat niet alleen jonge ondernemers disruptive kunnen zijn", zegt Visser.
Van Rosmalen won het in de finale van Arjen van der Zee (PickThisUp - ritten combineren met bezorging van spullen), Lisanne van Zwol (Kromkommer - soep maken van gekke groenten) en Tessa Tippersma (Knetterzeep - zeep met funfactor voor kinderen). In totaal deden dit jaar bijna 550 startende
ondernemers aan de verkiezing mee.
Over The Next Entrepreneur
MKB-Nederland en de Rabobank zijn in 2012 gestart met The Next Entrepreneur om startende ondernemers uit te dagen zichzelf constant te verbeteren en hun kansen te vergroten. Los van de wedstrijd bieden zij starters een kennistraject, relevante informatie, advies en een uitgebreid netwerk
(www.thenextentrepreneur.nl). The Next Entrepreneur onderneemt met passie, heeft een ambitieus plan en gaat doelgericht te werk. Hij of zij onderscheidt zich van de concurrentie met een unieke propositie en is altijd op zoek naar innovatie en vernieuwing om in te spelen op de nieuwste
ontwikkelingen en trends.
De eerste winnaar van The Next Entrepreneur was Annefrid Immenkamp (Chocstar) in 2012. Daarna volgden Erik Recter (Watcher Enterprises) in 2013 en Laurens de Groot (Skycap) in 2014.