Bunnik doet mee aan regionaal netwerk slimme laadpalen


Datum: 01 december 2015

[IMG]De deelnemende gemeenten

Vehicle-to-Grid wil uitgroeien tot regionaal energiesysteem

Vijftien gemeenten in de regio Utrecht, waaronder Bunnik, werken aan een energienetwerk voor elektrische auto's. In die gemeenten komen bij elkaar duizend 'slimme' laadpalen.

Het initiatief draait om de zogeheten `Vehicle-to-Grid' laadpaal. Deze slimme laadpaal voor elektrische auto's die uit zon opgewekte elektriciteit zowel kunnen laden als opslaan voor later gebruik. De regio Utrecht wil duizend van zulke laadpunten realiseren. Behalve Bunnik doen aan het
initiatief mee De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.

Altijd energie of de zon nu wel of niet schijnt

De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto's laden en ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag. Onlangs werd
Vehicle-to-Grid nog gekozen in de Toekomstmakers Top-100 met de honderd meest baanbrekende innovaties uit Nederland.

Slimme laadnetten zijn een onmisbaar onderdeel in de woonomgeving van de toekomst. De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk: ,,Het Rijk wil ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto's te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in
Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring door netbeheerders als Stedin.''

Banen en schone lucht

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen en van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijd.
Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18.00 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

Opschaling naar een regionaal energiesysteem, biedt grote kansen voor extra werkgelegenheid voor Nederland. Zo voorspelt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) 10.000 banen in 2020 en 50.000 banen in 2030 dankzij elektrische auto's. Daarnaast zorgen proeftuinen zoals in Utrecht voor
het aantrekken van wereldbedrijven naar Nederland. Zo heeft GE vanwege het project in Utrecht besloten haar divisie laadinfrastructuur in Nederland te behouden en werd Nissan partner in het project.

Nieuwe technologie goed voor economie, milieu en versnelt energietransitie

De nieuwe laadpaaltechnologie zorgt voor banen en schone lucht, versnelt de energietransitie en voorkomt investering in netverzwaring, wat aangesloten klanten miljarden euro's scheelt.