Steunpunt Media onderzoekt celebritynieuws | Journalist


Is celebritynieuws journalistiek of niet? De meningen lopen uiteen. Sommigen zien er een vorm van tabloidisering in, anderen bekijken het positiever en spreken van een toenemende personalisering en popularisering van het nieuws. Niet alleen ontspanningsweekbladen als Dag Allemaal en Story
hebben oog voor nieuwtjes over bekende mensen. Ook kranten en zelfs het tv-nieuws pikken er op in. Daarom achtte Steunpunt Media, het consortium van de departementen communicatie van de Vlaamse universiteiten, de tijd rijp voor een onderzoek.

Steunpunt Media voerde een steekproef uit naar celebritynieuws in de dagbladen De Morgen, De Standaard, Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad. Ook de weekbladen Dag Allemaal en Story werden onderzocht.

Heteroseksuele blanke mannen

Het Vlaams celebritynieuws teert vooral op blanke, mannelijke (61%) en heteroseksuele (94%) beroemdheden. Celetoids, mensen die gekend zijn omdat ze bekend zijn veeleer dan om hun talent (voorbeeld: Kim Kardashian), vertegenwoordigen slechts drie procent.

56 % van de berichten gaan over het professionele leven van deze mensen, 24 % zoomt in op de privesfeer. In 84% van de gevallen hanteren de journalisten in kwestie een neutrale toon. Populaire kranten en magazines ambieren een iets sensationelere invalshoek dan de `elitebladen'.

Verschillen dag- en weekbladen

Wat dag- en weekbladen betreft, zijn er enkele opmerkelijke verschillen. Magazines schrijven meer over het priveleven van bekenden. Ze beschikken ook vaker over directe informatie, doordat ze een nauwe en goede relatie nastreven met BV's. In tijden van zware concurrentie is een `unique selling
proposition' altijd meegenomen. Maar ook de PR van celebrities zelf, inclusief social media, zorgt voor een informatietoestroom.

Weekbladen zijn in vergelijking met de dagbladen ook vatbaarder voor roddels. Dag Allemaal en Story doen vaker een beroep op `anonieme bronnen' om hun artikel te staven:
o De Morgen: 1%
o De Standaard: 3 %
o Het Nieuwsblad: 4%
o Het Laatste Nieuws: 10%
o Story: 14%
o Dag Allemaal: 17%

Kopieer- en plakwerk

Vooral dagbladen vermelden bij celebritynieuws een andere nieuwsbron. De Standaard en De Morgen verwijzen bij 1 op de 4 berichten naar een ander medium als bron. Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad doen voor zo'n 16 % een beroep op andere media. Weekbladen Dag Allemaal en Story gaan vooral
voor `originele' inhoud en halen voor slechts 8 % hun berichten uit andere bronnen.

Magazines besteden 60% van hun aandacht aan lokale bekenden. De Standaard en De Morgen besteden evenveel aandacht aan Noord-Amerikaanse en Britse bekendheden.

In vergelijking met de Amerikaanse en Britse bladen, zijn de Vlaamse tegenhangers doetjes. Ze brengen minder sensationele berichten en zijn minder vatbaar voor paparazzitoestanden en roddels.

Toch blijft de vraag: is celebritynieuws effectief nieuws? Heeft het een meerwaarde? Het is ontegensprekelijk een vorm van infotainment, want de grens tussen human interets en verhalen van publiek belang is immers dun.

Surf voor een uitgebreid verslag van het onderzoek `Celebrity als nieuwswaarde' naar deze pagina.

Gepubliceerd op 26 november 2015