Patienten waarderen VUmc opnieuw met een ruime 8
CQ-index laat zien hoe patienten de kwaliteit van onze zorg ervaren
Patienten waarderen VUmc opnieuw met een ruime 8
26 november 2015
De Nederlandse UMC's, waaronder VUmc, krijgen gemiddeld een dikke 8 van hun patienten. Dat blijkt uit het jaarlijkse patientervaringsonderzoek (CQ-i). De resultaten geven inzicht in de door patienten ervaren kwaliteit van zorg en aanknopingspunten voor verbetering.
In het voorjaar 2015 heeft VUmc voor het derde jaar op rij patienten uitgenodigd deel te nemen aan de zogenaamde Consumer Quality index (CQ-i). Zij ontvingen vragenlijsten over hun ziekenhuis(dag)opname of poliklinische zorg. De verschillen tussen de acht UMC's zijn klein. Verschillen tussen
verschillende specialismen zijn over het algemeen groter.
Een dikke 8
VUmc scoorde voor respectievelijk de polikliniek, kliniek en dagbehandeling een 8,31, een 8,08, en een 8,5. Net zoals bij de meeste andere UMC's zijn deze scores opnieuw hoger dan het voorgaande jaar. VUmc klimt met deze waarderingen in de NFU- ranking naar de 3e (polikliniek en dagopname)
plaats en zakt voor de kliniek van een 5e naar een 6e plaats. Steeds meer patienten bevelen VUmc aan bij familie en vrienden, de zogenaamde NPS-score. Deze is voor respectievelijk de polikliniek, kliniek en dagbehandeling 45%, 38% en 60%. Voor de dagopname komt VUmc qua aanbeveling hiermee op
een 1e plaats in de NFU-ranking, voor de polikliniek en kliniek op een 4e en 6e plaats.
Pluimen en verbeterpotentieel
Net als vorig jaar scoren de bejegening en communicatie door artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners hoog. Ook de uitleg bij onderzoek en behandeling, het pijnbeleid en gevoel van veiligheid bij de dagbehandeling en in de kliniek worden positief gewaardeerd. Bij de dagbehandeling is
daarnaast ook veel waardering voor het onderwerp medicatie (m.n. informatieverstrekking).
Verbetermogelijkheden zien patienten, net als bij de andere UMC's, voor de onderwerpen informatie over medicatie (poli en kliniek), informatieverstrekking bij zowel het opname- als het ontslaggesprek, en wachttijden in de wachtruimtes op de polikliniek.
Lees voor meer informatie het persbericht op de NFU-website en het Publieksverslag CQ-index 2015 (PDF).
bron: Origineel