Innovatie, de drijvende kracht achter de groei van de Transdev Groep


26 november 2015

Onderstaand interview komt uit Live, het internationale magazine van de Transdev Groep.

In een context van nieuwe gebruikspatronen en ingrijpende veranderingen in de mobiliteit kiest Jean-Marc Janaillac, CEO van Transdev, ervoor om innovatie centraal te stellen in de strategie van het concern; innovatie ten behoeve van prestaties en groei, maar bovenal in dienst van de klant en
de reiziger.

Welke plaats neemt innovatie in de strategie van Transdev in?
Een belangrijke plaats. Nu we een zeer belangrijke stap hebben gezet in ons herstelproces, richten we ons op de `volgende slag' door middel van een ambitieus en strijdlustig innovatiebeleid. Aan de ene kant blijven we onze corebusiness verbeteren: door nieuwe key performances te zoeken, door
nog meer energie te steken in onze klanten, de lokale overheden, door te proberen inzicht te krijgen in de ontwikkelingen waarmee zij te maken hebben, door ze advies te geven en innovatieve oplossingen aan te dragen, toegespitst op hun belangen en hun regio. Aan de andere kant proberen we
nieuwe business te bedenken en te ontwikkelen, en nieuwe, baanbrekende oplossingen te onderzoeken. Doordat de scheidslijn tussen collectief en individueel vervoer geleidelijk vervaagt - het grote thema van de komende vijf `a tien jaar - moeten we onze zakelijke activiteiten nog eens goed onder
de loep nemen. Op dit nieuwe gebied zal de komende jaren waarde worden gecreeerd.

Wat is de kracht van een groep als Transdev, als het gaat om innovatie?
Onze vastberadenheid en onze structuur, die overigens hand in hand gaan. Onze vastberadenheid om onze energie en onze verbeelding de ruimte te geven, om nieuwe initiatieven te lanceren en daarbij te accepteren dat er bij innovaties soms ook vergissingen worden gemaakt. Onze structuur, waarbij
we een grote gecentraliseerde werkwijze vermijden. Als je, zoals wij, lokaal werkt, dan werkt een gecentraliseerd innovatieproces gewoon niet. Onze laboratoria zijn onze bedrijven; we hebben op dit moment in feite vijf grote expertisecentra in de wereld, die volledig verbonden zijn met onze
organisatie: Issy-les-Moulineaux, Aix-en-Provence, Pasadena, Hilversum en Helsinki. We moeten bepaalde, bijzonder baanbrekende projecten van onze dagelijkse activiteiten gescheiden houden om ze te laten slagen. En ik noem daarbij ook het enthousiasme van een team dat de uitdaging graag
aangaat: normaal gesproken, als er binnen het vak ingrijpende, zeg maar baanbrekende, veranderingen plaatsvinden, zoals wij dat nu zijn gaan ervaren, verliezen de grote, gevestigde bedrijven de slag. De baas van IBM zei ooit: `Who said elephants can't dance?'. En dat is ook mijn uitdaging.

Wat is uw strategie en wat zijn uw belangrijkste ontwikkelingsplannen op het gebied van innovatie?
Onze strategie is gebaseerd op onze visie op de mobiliteit van morgen, te omschrijven aan de hand van `Mobility as a Service': zorgen dat je een vorm van mobiliteit biedt waarbij reizigers niet meer hoeven te kiezen tussen collectief of individueel, maar toegang hebben tot een heel scala aan
oplossingen. Een aanbod dat altijd en overal toegang biedt tot een naadloze, geindividualiseerde, veilige, betaalbare, solidaire en milieubewuste, maar ook leuke vorm van vervoer van deur tot deur. Dit komt ook voort uit iets wat inmiddels wel overduidelijk is: de meest ingrijpende
veranderingen op het gebied van mobiliteit zijn het resultaat van het huidige digitale tijdperk. Innovatie en de digitale wereld zijn voor ons daarom nauw met elkaar verbonden, of het nu gaat om constante innovatie op het gebied van onderhoud, veiligheid, kennis van klanten of ervaring van de
reiziger, of om ingrijpendere innovaties die voortkomen uit de kansen die vooral door digitale ontwikkelingen en nieuwe technologieen ontstaan (gedeeld vervoer, reserveringsplatforms op landelijke schaal, etc). Het laatste speerpunt van onderzoek en ontwikkeling is de omvorming van het
energiesysteem en meer in het bijzonder het terrein van de elektrische of duurzame aandrijving.

Hoe zorgt u ervoor dat u door middel van innovatie de groei echt een impuls kunt geven?

Door middel van een pragmatische, niet-theoretische benadering van innovatie, die dicht bij onze business blijft en volledig is geintegreerd in onze activiteiten. Daar zijn we het bij Transdev allemaal hartgrondig over eens. Een centrale rol in ons performance management is weggelegd voor de
Transdev Digital Factory: een broedplaats voor ideeen en experimenten, gericht op baanbrekende innovaties, waarin al onze interne knowhow op digitaal gebied is samengebundeld. Wij werken aan zeer vernieuwende thema's en gaan partnerships aan met start-ups die in belangrijke mate bijdragen aan
de bruisende staat van de technologische innovatie en die helpen bepaalde, nog onuitgewerkte ideeen verder te ontwikkelen. Drijvende kracht achter de innovatie is het strategisch management, dat als doel heeft om innovaties een boost te geven, te verspreiden en tot leven te laten komen en het
overal in ons bedrijf te ontwikkelen. Ons doel is om, zowel extern als intern, zo veel mogelijk innovatieprojecten van de grond te krijgen, om ze te promoten en binnen onze teams beter zichtbaar te maken, om ze op grote schaal en in verschillende contexten te testen, en om ze snel te
verbeteren door onze middelen en best practices te bundelen, zodat we ze kunnen omzetten in concrete, reproduceerbare oplossingen.