Heumen doet actief mee aan het bestrijden van identiteitsfraude


Gemeente Heumen doet als een van de 81 gemeenten in Oost-Nederland mee om identiteitsfraude te voorkomen en te bestrijden. De gemeente tekende daarvoor vorige week een samenwerkingsconvenant. Deelnemende partijen zijn naast de gemeenten, de Vreemdelingenpolitie Oost-Nederland, de Koninklijke
Marechaussee, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het Openbaar Ministerie en de Dienst Wegverkeer.

Afdelingen Burgerzaken worden steeds vaker geconfronteerd met identiteitsfraude. Identiteitsfraude is het opzettelijk gebruiken van gestolen of vervalste identiteitspapieren. De naam en identiteit van een ander wordt misbruikt om strafbare feiten te plegen. Zowel burgers, bedrijven als
overheidsinstanties kunnen het slachtoffer worden van identiteitsfraude.

Aanpak belangrijk

De aanpak van ID-fraude bij gemeenten is belangrijk. Daar wordt namelijk de basisregistratie (BRP) bijgehouden en worden paspoorten en burgerservicenummers verstrekt. Als bij de gemeenten ID-fraude niet wordt ontdekt dan heeft dat grote gevolgen voor de ruim 600 Nederlandse instanties die deze
gegevens gebruiken voor het toekennen van diverse voorzieningen, zoals uitkeringen, toeslagen en zorg. Afspraken Binnen de regio Oost-Nederland, zijn afspraken gemaakt om ID-fraude te voorkomen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant. Zo worden baliemedewerkers intensiever getraind op
het herkennen van fraude, de aangifte van fraude is vereenvoudigd en de politie en het Openbaar Ministerie pakken en bestraffen fraudeurs sneller.