De mens centraal in de thuiszorg


De mens centraal in de thuiszorg

23-10-2015-In de huishoudelijke hulp moet de mens centraal staan. Dat bepleitte de SP op de politieke avond van 21 oktober, bij de bespreking van de aanbesteding van de thuiszorg. Zorgaanbieders moeten met clienten om tafel, medewerkers verdienen een fatsoenlijk salaris en gegraai aan de top
hoort in Nijmegen niet thuis.

Cor van Norel, gemeenteraadslid namens de SP: "We willen als gemeente niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De concurrentie tussen de zorgaanbieders hoort wat ons betreft niet om de prijs te gaan, maar om de kwaliteit. We gaan dus inkopen op basis van resultaten in plaats van
minuten, uren en vierkante meters. Om te bespreken wat er precies nodig is gaan de zorgaanbieder en de client met elkaar om de tafel. Dat is goedkoper dan uurtje factuurtje. Ook staat de client op deze manier centraal."

Vooral het salaris en goed werkgeverschap spelen volgens Van Norel een belangrijke rol. "Het afgelopen jaar heeft de SP veel actie gevoerd met de medewerkers van Verian. Verian wilde zonder pardon de salarissen met 25 procent verlagen. Dat soort taferelen willen we in Nijmegen niet meer. Goed
werkgeverschap betekent salariszekerheid. Daarom moet de gemeente ook een fatsoenlijk uurtarief betalen aan thuiszorginstellingen. Verder pleit de SP ervoor dat medewerkers een reiskostenvergoeding ontvangen. Daarnaast horen thuiszorgbestuurders een redelijk salaris te ontvangen. Daarom zetten
we in op een strenge handhaving van de Wet Normering Topinkomens. Zorggeld moet naar zorg gaan, en niet naar de zakken van zichzelf verrijkende bestuurders."

Zie ook:

* Dossier: Zorg en welzijn