Minister van Onderwijs bezoekt Windesheim Flevoland
Geplaatst: 16-10-2015
Minister van Onderwijs Jet Bussemaker riep 15 oktober tijdens haar werkbezoek aan Windesheim Flevoland studiekiezers op om zich goed te orienteren op de verschillende trajecten. Ga je een voltijd studie volgen of combineer je leren en werken in een duaal traject? Begin je aan een hbo-bachelor
of kies je voor de tweejarige Associate degree (AD)?
Minister van Onderwijs bezoekt Windesheim Flevoland
In gesprek
Bussemaker liet zich informeren over de ontwikkelingen rondom de nieuwe AD-opleidingen in Flevoland, tweejarige studies op hbo-niveau. Ze ging in gesprek met de eerste lichting AD-studenten over hun ervaringen en sprak met ontwerpteams van AD-opleidingen over de aansluiting op de praktijk.
Elly van Wageningen, Wethouder van onderwijs in Lelystad, Wil Bekkering, directeur van CAH Vilentum, Jan Willem Meinsma, lid van het College van Bestuur, en Rien Komen, directeur van Windesheim Flevoland ontvingen de minister.
Intensieve begeleiding
In september begon Caitlin Drijssen aan de AD Officemanagement. Na het afronden van de mbo-opleiding Marketingcommunicatie startte ze met een hbo-bachelor, maar dat bleek geen goede keuze. `Bij een AD is de begeleiding veel beter. Docenten nemen de tijd om stof goed uit te leggen en het je
echt te laten begrijpen.' Ook Adil El Azzati, student AD Ondernemen, is blij met de begeleiding die hij krijgt: `Je leert een leerplan maken en regelmatig voer je een gesprek met de docent over de voortgang. Je kunt altijd aankloppen.'
`Ik zag veel mbo-studenten sneuvelen in de bachelor. Bij de AD zitten zij wel op hun plek', zegt docente Annemarie van Zutphen. Ook docente Marianne de Haas herkent dit: `bij de AD is meer ruimte voor het aanleren van studievaardigheden. Vergeleken met het mbo leren we studenten meer
procesmatig te denken en verder te kijken in de organisatie. Welke rol vervul ik?'
Aansluiten op de praktijk
Bussemaker was positief over de actieve manier waarop Windesheim Flevoland het werkveld in de regio betrekt bij de ontwikkeling van AD-opleidingen. Voor de start van de AD Bouwkunde is met het werkveld een profiel ontwikkeld. Toen twintig bedrijven de toezegging hadden gedaan om tijdens het
duaal traject een student in dienst te nemen, is de opleiding ook daadwerkelijk gestart.
De ontwikkeling van de AD Software developer, die Windesheim Flevoland naar verwachting aanbiedt vanaf september 2016, is een mooi voorbeeld van het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn. ROC Flevoland en Windesheim Flevoland werken samen met het bedrijfsleven aan het curriculum van de
opleiding. Docenten van het ROC gaan ook lesgeven in de AD om te zorgen voor een goede overgang vanuit het mbo.
Nieuwe onderwijsvormen
De arbeidsmarkt verandert snel en dat vraagt om nieuwe onderwijsvormen. De AD-opleidingen zijn hier een goed voorbeeld van. Ook refereerde de minister aan het Teachers College, waarbij leraren worden opgeleid voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Tot slot sprak minister
Bussemaker de hoop uit dat de AD ook vaker een optie wordt voor werkenden die willen bij- of omscholen. `De veranderende arbeidsmarkt maakt een leven lang leren steeds belangrijker. Op dat gebied loopt Nederland achter. De AD kan hierin een belangrijke rol vervullen.'