Respijt voor snelrijders in trajectcontrole dankzij bebordingsfout


15 oktober 2015, 23:57

Automobilisten die de afgelopen weken overdag te hard door de trajectcontrole op de A4 zijn gereden maken een goede kans op het seponeren van hun boete. Bij werkzaamheden langs de rijbaan richting Delft, midden in het wegvak waarop de trajectcontrole plaatsvindt, is een bord *einde alle
verboden* geplaatst. Dat betekent dat vanaf dat moment de maximumsnelheid 130 km/u bedraagt in plaats van de 100 km/u waarmee overdag wordt gehandhaafd.

Hoe lang de verkeersmaatregelen, waarvan het bord *einde alle verboden* deel uitmaakt, al op de weg staan kon Rijkswaterstaat donderdag nog niet aangeven, maar het lijkt er op dat dit tenminste enkele weken al zo is. Rijkswaterstaat zoekt dit na.

De Landelijke Eenheid van de politie kon nog niet aangeven of de bekeuringen vanaf het moment van plaatsing van het bord worden geseponeerd: dit is een verantwoordelijkheid van het CJIB in Leeuwarden.

In de periode tussen 19.00 en 6.00 uur bedraagt de maximumsnelheid op het traject zo wie zo 130 km/u, overtreders van die snelheid kunnen niets met de plaatsing van het tijdelijke bord.

Dit voorval toont meteen de zwakte van het automatisch handhaven. De bebording kan gemakkelijk opzettelijk of per ongeluk worden aangepast terwijl de handhaving gewoon doorgaat. Omdat veel overtredingen klein zijn en binnen de zogenaamde Wet Mulder worden afgedaan, is het dan aan de
automobilisten om te bewijzen dat de situatie ten tijde van de overtreding niet deugde. De politie geeft aan dat de wegbeheerder hier een verantwoordelijkheid heeft, maar in de praktijk blijkt dit dus gemakkelijk mis te kunnen gaan.

Foto: (c) VID