Teatro for Dayz: digitaal delen van ervaringen
Teatro for Dayz: digitaal delen van ervaringen
Belangrijkste media-items
Gerelateerde persberichten (3)
Gerelateerde afbeeldingen (1)
[ ]
okt 13, 2015 | ID:138350
*
* Downloaden
* Word-document (.doc) (12,8 KB)
* PDF (.pdf) (45,9 KB)
* HTML (.html) (12,8 KB)
* Tekst (.txt) (6,9 KB)
Inzicht in de wereld van de volgende generatie automobilisten
Teatro for Dayz: digitaal delen van ervaringen
Amsterdam, 13 oktober 2015 - `Digital natives' is de naam van een generatie die in aanmerking komt voor autorijden. De mensen van deze generatie - de `deelgeneratie' - groeide op met internet en is 24 uur per dag en zeven dagen per week online. Ze communiceren met vrienden, vinden informatie
en gebruiken de techniek op manieren waarvan van hun ouders nooit konden dromen.
Nissan onderzocht de interesses en de lifestyle van deze toekomstige autogebruikers en bedacht een term om de generatie die binnenkort de leeftijd bereikt waarop die mag autorijden, te beschrijven: `digital natives', ofwel de deelgeneratie.
Dit zijn de toekomstige klanten van de auto-industrie. Maar wat voor soort auto's willen ze? Willen ze wel een auto? Een concept als de Nissan Teatro for Dayz - te zien op de Tokyo Motor Show 2015 - is een vertrekpunt om een beeld te vormen van de toekomst met de deelgeneratie.
De deelgeneratie kent de wereld niet zonder internet
Het gebruik van internet kwam in diverse landen op diverse tijdstippen massaal in zwang. In Japan gebruikte in 1998 slechts 13,4 procent van de bevolking internet. In 2003 was het percentage 64,3; dat was het begin van de deelgeneratie.
De beschikbaarheid van internet thuis veranderde de manier waarop deze generatie speelde, vooral met videogames. In de jaren negentig waren draagbare gameconsoles en 3D homevideogames al populair. Snelle internetverbinding veranderde alles en stelde de jeugd in staat te spelen met vrienden in
een andere stad of zelfs een ander land. Spelen werd synoniem met contact met anderen en de scheidslijn tussen vrienden en vreemden met gemeenschappelijke interesses verdween.
Direct na internet verspreidde ook de alomtegenwoordige mobiele telefoon zich. In 1999 gebruikte 67,7 procent van de mensen een mobiele telefoon, vier jaar later al 94,4 procent. De groei van de smartphone was nog explosiever, van 9,7 procent in 2010 naar 62,6 procent in 2013.
Terwijl mobiele telefoons zich ontwikkelden van iets voor volwassenen tot iets wat ieder kind moest hebben, groeide de deelgeneratie op zonder de ervaring met de vaste telefoon thuis en de pc voor het hele gezin. Zij beschikten altijd over fulltime persoonlijke connectiviteit. Inmiddels waren
blogs en sociale netwerken een deel van hun dagelijkse leven. Terwijl volwassenen blogs schreven op hun desktop pc, gebruikte de deelgeneratie de mobiele telefoon om foto's en ervaringen op social media te delen.
Delen gaat verder dan community's
Het grootste verschil tussen de deelgeneratie en oudere generaties is hoe ze omgaan met informatie. Oudere generaties ontvangen informatie via traditionele media, zoals televisie en kranten. Die ervaring is eenrichtingsverkeer, de ontvangers zijn passief.
Internet biedt informatie waar mensen naar zoeken. Het is interactief en wordt door de gebruikers `gestuurd'. Voor de deelgeneratie is zoeken iets natuurlijks.
Internet is een grenzeloze, onuitputtelijke zee van informatie. De deelgeneratie voelt zich daarin thuis, ontdekt altijd nieuwe dingen en bevredigt de nieuwsgierigheid. De meeste informatie is gratis, dus het kostenaspect speelt zelden een rol. Maar in deze snel groeiende zee van informatie is
het is een uitdaging om precies te vinden wat je zoekt. Daarom deelt de deelgeneratie de informatie met anderen die hun interesses delen - of het nu vrienden in de echte wereld zijn, of mensen die ze alleen online kennen. De deelgeneratie heeft geen enkele moeite met relaties die alleen online
bestaan.
Tegenwoordig wordt informatie onmiddellijk gedeeld. En informatie die gedeeld wordt met een persoon, wordt ook heel snel gedeeld met anderen. De deelgeneratie heeft er ook geen moeite mee berichten van vrienden te delen met vreemden of informatie te ontvangen van iemand die ze nog helemaal
niet kennen.
Ware gevoelens, woorden zijn overbodig
Voor de deelgeneratie is online zijn en informatie delen onderdeel van het dagelijkse leven. Met de smartphone is die ervaring nog directer.
Vanaf het moment dat ze konden lopen, gebruikten de leden van de deelgeneratie mobiele digitale apparaten. Hun communicatie is vaak kort: een enkel woord, een emoji of emoticon zegt vaak genoeg. Deze generatie gebruikt acroniemen, afkortingen en symbolen. Die veranderen steeds en zijn voor
oudere generaties moeilijk te begrijpen. Met de smartphone kan de deelgeneratie het volledige gamma van ervaringen en gevoelens communiceren zonder te spreken of ook maar een woord te typen.
Zelfs het genieten van foto's en video's is anders voor deze generatie. Omdat alles wordt gedeeld op social media, is het plezier niet afkomstig van het prive bekijken van beelden, maar van de ervaring beelden te delen. Door foto's van vrienden in klederdracht, selfies en video's van feesten
en evenementen te plaatsen, vindt de deelgeneratie gelijkgestemden. Alles wordt onmiddellijk gedeeld, en de ervaring is grenzeloos.
Games en smartphone-apps hebben de ervaring van de virtuele wereld uitgebreid en directer gemaakt. Zelfs tijdens korte pauzes werkt de deelgeneratie zijn status bij en speelt online spelletjes. Geavanceerde kaarten en GPS-functies veranderen de betekenis van de virtuele ruimte in de echte
wereld.
Telefoons waren oorspronkelijk bedoeld voor een-op-een communicatie, maar smartphone-apps maken groepsgesprekken mogelijk. De meeste hiervan zijn gratis, zodat de gebruikers net zo gemakkelijk kunnen kletsen met vrienden overal in het land als de vorige generaties op een buurtfeest.
Teatro for Dayz - de auto om ervaringen te delen
Wat de leden van de deelgeneratie het belangrijkst vinden, is het contact met vrienden. Oudere generaties schudden hun hoofd als ze zien hoe de jongeren opgaan in hun smartphone. Maar dat is hoe zij nu het leven ervaren.
Nissan worstelde met de vraag wat voor soort auto de deelgeneratie zou aanspreken. Een mogelijk concept is de Teatro for Dayz: een platform waar de deelgeneratie kan spelen, creeren, communiceren en ervaringen delen.
Voor iedereen, ongeacht de leeftijd, moet een auto beleving bieden. Tot nu toe richtte Nissan zich op de emoties die we kennen van de twintigste eeuw: rijden naar nieuwe bestemmingen; genieten van luxe; ervaren hoe leuk autorijden is; snelle acceleratie.
Met de Teatro for Dayz heeft Nissan een auto ontwikkeld voor de deelgeneratie. Dat betekent een radicaal afscheid van het verleden en een toekomstvisie. Dit concept is een blanco vel papier waarop de deelgeneratie ervaringen kan creeren en delen. Een platform voor verbeelding en inspiratie. De
Nissan Teatro for Dayz is de eerste auto die het hart en het brein van de volgende generatie automobilisten moet prikkelen.
NB: feiten en cijfers met betrekking tot het gebruik van internet en telecommunicatie zijn gebaseerd op een rapport van het Japanse ministerie van Binnenlandse Zaken en Communicatie
Sitemap