Caravan weer helemaal hip en happening


09 oktober 2015 , Specialisten

Het was al te zien aan de stijgende lijn in de caravanregistraties over 2015 tot nu toe: de caravan is weer helemaal hip en happening. Tot die conclusie komt ook de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, die nog duurt tot en met zondag 11 oktober.

Alle sectoren op het gebied van kampeermiddelen hebben in 2015 de wind mee. De verkoop van nieuwe caravans stijgt met 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van nieuwe kampeerauto's groeit met 13 procent. Ook de occasions doen het beter dan in 2015: caravans +2 procent en campers
+6,6 procent. En zelfs de vouwwagen is volop bezig aan een comeback. Hans Louwers van de Kampeer & Caravan Industrie: "Met bijna 450.000 caravans en ruim 90.000 kampeerauto's behoren we als Nederland tot een van de landen met de hoogste caravan/camper-dichtheid ter wereld."

Instapmodellen
Opmerkelijk is het aantal instapmodellen waarmee gevestigde caravanmerken zich richten op jonge gezinnen. Ooit waren caravans vierkante aanhangers zonder koelkast of kachel, waarbij de zithoek elke avond moest worden omgebouwd naar een slaapplaats met matige matrassen. Tegenwoordig zijn het
strak ingerichte vakantiehuisjes met dubbel 'glas', panoramaramen, comfortabele ringverwarming en vaste bedden met koudschuimmatrassen. Caravankeukens zijn al decennia voorzien van kooktoestellen met piezo-ontsteking, maar nu heeft ook de boiler, de designkraan en apothekerskast z'n entree
gemaakt. Anno 2016 beschikt elke caravan over luxe toilet/douche en in sommige modellen zelfs een aparte kinderkamer met drieverdiepingenstapelbed en aparte USB-aansluitingen voor de gadgets van veeleisende kids

Buscampers
Een andere trend is de onverminderde populariteit van de kampeerauto. In acht jaar tijd is het aantal campers in Nederland verdubbeld. Ook hier zien we instapmodellen gericht op publiek met kleinere budgetten en er zijn zelfs fabrikanten die nieuwe merken op de markt zetten om de jongere
doelgroep aan zich te binden. Na Duitsland lijkt ook de kampeerbus in Nederland aan populariteit te winnen. En dan niet de klassieke oer-bus waarmee Yvonne Jaspers tijdens Boer zoekt Vrouw door het polderlandschap reed - ook buscampers zijn tegenwoordig van alle gemakken voorzien, zoals straks
ook zal blijken op het speciale BuscamperPlein dat tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs is ingericht.

Ouderen
Naast instappers richt de Europese caravan- en camperbranche zich ook op 'doorstappers': de wat oudere levensgenieters die de mooiste regio's 'op eigen kiel' willen verkennen met de luxe van thuis. Bijna alle fabrikanten hebben luxe tweepersoonscaravans in het portfolio. Met hoogglans
afgelakte designkastjes, luxe aanrechtbladen en aparte douche- en toiletruimte. Caravans in dit segment kunnen helemaal 'eigen' worden gemaakt met keuze uit soms wel tien soorten houtdessins en een veelvoud aan stofferingsvarianten. Caravanmovers manoeuvreren het mobiele vakantiehuisje zonder
getrek en geduw naar de comfortplek op de camping, de airco op het dak voorkomt Toscaans-tropische nachten waarbij partners aan elkaar plakken en de boiler of ingebouwde espressomachine zorgt 's morgens op afroep voor een comfortabel ontwaakmomentje met verse thee of een geurende latte
macchiato.

Vouwwagen
Ook op het gebied van de traditionele vouwwagen - steeds vaker aangeduid als traveltrailer - zorgen trends en ontwikkelen voor een verkoopstimulans. Zowel qua luxe als qua slaapcomfort doen ze niet meer onder voor een caravan of kampeerauto en qua uitstraling zorgen ze voor het
adventure-gevoel van de moderne wereldreiziger.