Deregulering APV en evenementen


Home > Actueel > Nieuws > Deregulering APV en evenementen

In de raadsvergadering van 24 september 2015 is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangepast. Gelijk met deze aanpassing treedt ook het Evenementenbeleid Giessenlanden in werking. Bij de aanpassing is kritisch gekeken naar welke regels nodig zijn en of regels niet tegenstrijdig zijn.

Algemene Plaatselijke Verordening

De verordening is aangepast vanwege actualisatie van regelgeving. Verder is de verantwoordelijkheid van de samenleving versterkt in de nieuwe APV. Daarnaast zijn er regels geschrapt of versoepeld (deregulering). De belangrijkste wijzigingen in de APV zijn:

* De vergunningsplicht voor standplaatsen op het ijs is afgeschaft.
* De collectevergunning is afgeschaft.
* De beslistermijn voor vergunningverlening op basis van de APV (en dus ook evenementenvergunningen) is verkort van 8 naar 6 weken.
* Er zijn regels rondom evenementen opgesteld (zie evenementenbeleid).
* Bij het aanleggen van een uitrit is voortaan een melding voldoende (i.p.v. vergunning).
* Handelaren in tweedehands goederen hebben een verplichting tot registratie in het Digitaal Opkoperregister (in het kader van aanpak en voorkomen van heling).

Evenementenbeleid

Evenementen geven kleur en karakter aan de dorpen in onze gemeente. Het evenementenbeleid is opgesteld om deze evenementen mogelijk te maken en te faciliteren. Daarbij is veiligheid een centraal punt: we focussen op basis van risiconiveau. Verder verminderen we met dit beleid de
administratieve lasten voor de aanvrager. Zo kunnen bepaalde evenementenvergunningen nu voor vijf jaar verleend worden. En doordat nu de kaders vooraf bekend zijn, is het voor organisatoren eenvoudiger om een evenement voor te bereiden.

Belangrijke wijzigingen

Met het in werking treden van het evenementenbeleid zijn er een aantal wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie. De belangrijkste wijzigingen zijn:

* Het melden van kleine evenementen is niet meer nodig.
* De aanvraagtermijn voor een evenementenvergunning is verkort van 8 naar 6 weken.
* Vergunningen voor evenementen die in de zogenaamde categorie A vallen (de lichtste categorie) en waarbij niet meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn, worden in principe voor vijf jaar verleend.
* Bij B en C categorie (grotere) evenementen is een veiligheidsplan verplicht. Een veiligheidsplan is ook verplicht bij categorie A evenementen waarbij er meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn. Om te zorgen voor een goede voorbereiding en borging van de
veiligheid vindt er in principe bij alle B en C categorie evenementen een vooroverleg plaats met de organisator, de gemeente en de betrokken hulpdiensten.
* De controle en handhaving zal geintensiveerd worden.

Meer informatie

Heeft u vragen over de aanpassing van de APV of het nieuwe evenementenbeleid? Neem dan contact op met Marien Jongkind via m.jongkind@giessenlanden.nl of 06 10 52 56 67. Heeft u vragen over een specifieke evenementenvergunning of wijze van aanvragen dan kunt u contact opnemen met Arno van der
Veen via a.van.der.veen@giessenlanden.nl of (0183) 58 38 18. De bekendmaking met daarbij als bijlage de APV en evenementenbeleid vindt u op www.officielebekendmakingen.nl (directe link).