Museum Boijmans Van Beuningen brengt zes panelen van Pieter Bruegel de Oude bij elkaar
Pieter Bruegel de Oude, De dronkaard in het varkenskot, 1557. Paneel, diameter 18-20 cm. Particuliere collectie.
Persbericht
Voor het eerst in Nederland: Museum Boijmans Van Beuningen brengt zes panelen van Pieter Bruegel de Oude bij elkaar
2 oktober 2015
Uit de hele wereld reizen vijf panelen van Pieter Bruegel de Oude naar Museum Boijmans Van Beuningen voor de tentoonstelling `De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel'. De Nederlandse bezoeker krijgt de unieke kans om zes panelen van deze zestiende eeuwse meesterschilder bij elkaar te zien in Rotterdam. Niet eerder waren zoveel Bruegels bij elkaar te bewonderen. Het paneel `De dronkaard in het varkenskot' (1557), eigendom van een particuliere verzamelaar, is voor het eerst in een tentoonstelling te zien.
Het oeuvre van Pieter Bruegel de Oude (ca 1526 -1569) is klein (ongeveer 40 werken) en zijn werken zijn kwetsbaar. Musea zijn daarom voorzichtig met het uitlenen van deze panelen. Museum Boijmans Van Beuningen toont nu in een tentoonstelling in Rotterdam `De vogelnestrover' uit Wenen, `Winterlandschap met schaatsers en vogelknip' uit Brussel, `Drie soldaten' uit New York, `De kreupelen' uit Parijs en `De dronkaard in het varkenskot' uit een particuliere collectie. `De dronkaard in het varkenskot' wordt voor het eerst getoond in een tentoonstelling. Elders in het museum, in de vaste opstelling is Bruegels misschien wel meest tekende schilderij te zien: De Toren van Babel uit 1560.
Pieter Bruegel de Oude: het grote voorbeeld
Onderwerpen die, de in de Zuidelijke Nederlanden woonachtige, Pieter Bruegel de Oude schilderde zijn veelvuldig gekopieerd door schilders na hem. Bruegels oudste werk in de tentoonstelling is `De dronkaard in het varkenskot'. Dit paneel, gebaseerd op een Middeleeuws gezegde, toont een groep mensen die een man in een varkensstal duwen. Het is geschilderd op de achterzijde van een teljoor (een middeleeuws bord) en dankt daaraan zijn ronde vorm. `De boer en de Vogelnestrover' is een werk dat Bruegel de Oude later in zijn carriere maakte en het heeft alle kenmerken van de beroemde Bruegels de Oude: de subtiele schildertechniek en de boeren thema's. `Het Winterlandschap met schaatsers en vogelknip' toont een winters tafereel met schaatsende menigten. De Nederlander is wereldberoemd om dit thema. Op basis van dit werk zijn maar liefst 120 kopieen bekend uit de 17e eeuw. Tot op de dag van vandaag siert dit tafereel menig gebruiksvoorwerp.
Pioniers van het dagelijks leven
De wereldberoemde schilderijen van Pieter Bruegel de Oude zijn het slotstuk van de drie generaties kunstenaars die in de 16e eeuw een ware revolutie in de schilderkunst ontketenen. Jheronimus Bosch begint in de vroege zestiende eeuw als een van de eerste met het schilderen van het dagelijks leven. In zijn voetspoor ontdekken ook andere kunstenaars als Lucas van Leyden, Quinten Massys en bovenal Pieter Bruegel de Oude het leven van alledag. Museum Boijmans Van Beuningen toont in de najaarstentoonstelling `De ontdekking van het dagelijks leven - van Bosch tot Bruegel' (10 oktober 2015-17 januari 2016) een selectie schilder- en prentkunst van het hoogste niveau. Het zijn kunstwerken die met ironie en zelfspot de maatschappij weerspiegelen en die de keurigheid voorbij gaan: van bordelen tot schaatsende menigten, van ongelijke liefde tot feestende boeren. Soms is er sprake van een moraal, maar de humor, het leedvermaak en de zelfspot overheersen altijd. Met 40 schilderijnen en evenveel prenten van onder anderen: Jeronimus Bosch, Lucas van Leyden en Quinten Massys, Jan Sanders vanHemessen, Marinus van Reymerswaele, Jan Provoost, Pieter Aertsen en Joachim Beuckelaer en Pieter Bruegel de Oude.