A.A.S. start pilot voor cosmetische schades
06 oktober 2015 , Schadeherstel
A.A.S. start pilot voor cosmetische schades
Easy2Fix, Smart Repair, One Day Repair, Fast Lane... Geef het maar een naam, maar uniek is het niet. Iedereen doet het: een plek in het autoschadeherstelbedrijf inrichten om binnen een dag een reparatie te kunnen uitvoeren. Ook A.A.S. komt met een dergelijk initiatief: A.A.S. Dagherstel, dat
echter nog wel wat verder gaat.
"Met A.A.S. Dagherstel bieden we een laagdrempelige toegang tot herstel van kleine schades. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen die schades laten zitten, maar ook dat er nog veel onbekendheid is met de mogelijkheden die er op het vlak van cosmetisch schadeherstel zijn. Daar spelen we op
in, om te beginnen in onze eigen vestiging in Den Haag Forepark", verklaart Nicole Spenkelink, directeur van A.A.S.
In deze zogenoemde flagship store, waarin A.A.S samen met twee A.A.S.-ondernemers participeert, worden allerlei technische innovaties en marketingconcepten getest, zoals A.A.S. Dagherstel. Bij de officiele opening van de flagship store, afgelopen vrijdag 2 oktober, presenteerde A.A.S. een
onderzoek waaruit blijkt dat de helft van de eigenaars een parkeerschade niet laat herstellen. "Driekwart van de autobezitters heeft geen idee wat het kost om een parkeerdeuk te laten repareren. Daarom kan de klant bij A.A.S. Dagherstel direct zien wat de kosten zijn, hoelang het duurt en
zelfs welke besparing het oplevert voor het milieu. Die transparantie maakt A.A.S. Dagherstel onderscheidend."
Ongeveer 40 procent van de ondervraagden vindt dat de reparatie van kleine schades niet langer dan 4 uur mag duren. Die tijd wordt dan bij voorkeur doorgebracht met lezen, werken, tv kijken of gewoon niets doen. Enkele geinterviewden gaven aan wel wat te zien in de diensten van een masseur,
kapper of schoonheidsspecialiste. Spenkelink: "Het veraangenamen van de wachttijd is een belangrijke issue binnen A.A.S. Dagherstel. We zorgen voor prima werkplekken met Wifi en de wachtruimte is als een gezellige huiskamer ingericht. Die omgeving maakt dat de klant graag even wil wachten. En
wil men toch vervangend vervoer, dan is er altijd een fiets of scooter beschikbaar of wordt de klant even thuisgebracht."
Bewust is ervoor gekozen om geen auto als vervangend vervoer in te zetten. "Daardoor kunnen wij de prijzen laag houden. De behoefte is ook minder omdat de meeste schades snel hersteld kunnen worden. Daarvan profiteert ook het milieu", aldus Spenkelink.
Meer dan de helft van de ondervraagde autobezitters liep in de afgelopen twee jaar een krasje of een parkeerdeukje aan hun auto op. Ongeveer 60 procent van die groep bezit een auto ouder dan vijf jaar. Een op de drie schaderijders weet niet hoe hoog het eigen risico van hun autoverzekering is.
Bij de totale groep is dat percentage bijna 40 procent. Ruim de helft van de ondervraagden zegt in het geval dat er een kleine schade ontstaat, eerst contact op te nemen met hun garage of dealer.