Oudgediende blijft innoveren


Deel 7 in een serie over hyperlocals: Groninger Internet Courant
Ik ben fan

In het snel uitdijende landschap van hyperlocals is de GIC/ Groninger Internet Courant (GIC.nl) een oudgediende. De site was bij de start in 1997 een innovatie op zich, en ontwikkelt zich nog steeds.

* Tag personen
[USEMAP]

Logo GIC

Waar Nederland nu bijna 7 miljoen internetverbindingen kent, waren dat er in 1997 nog maar 600.000. Toch begon in dat jaar het Groningse Persbureau Tammeling (tevens regionale correspondent voor het ANP) aan een online experiment: een lokale nieuwssite voor Groningen.

Dat kwam voort uit een verzoek van de - toen ook al bijzondere - website Digitale Stad Groningen.nl om daar een `nieuwshoekje' te verzorgen. "Ze hadden dat eerst gevraagd aan traditionele media in de regio, de kranten en radio. Die wilden toen nog niets van internet weten. Wij stonden
daarentegen wel open voor iets moderns", vertelt Hans de Preter, hoofdredacteur van zowel Tammeling als de GIC.

En dus werd de Groninger Internet Courant gelanceerd. De Preter herinnert zich dat hij tijdens het ontkurken van de champagne even naar de statistieken keek. "Er waren 70 bezoekers geweest die dag. Even dacht ik bij mezelf: waar ben ik nu weer aan begonnen? Gelukkig hoefden we niet van de GIC
te leven. Het persbureau bleef de basis, met de GIC als uithangbord. Zo is het nog steeds."

Sandwichformule

Wel is het bereik van de GIC na achttien jaar "heel hard werken" flink gegroeid. "We hebben tussen de 4.000 en 9.000 unieke bezoekers per dag, afhankelijk van wat we plaatsen. Je ziet dat nostalgische gevoelsonderwerpen heel populair zijn. Zoals het bericht over hoe het oude stadhuis er
twintig jaar geleden uitzag. Als journalist verwacht je dan dat een quote van de burgemeester veel beter scoort. Maar het omgekeerde is waar."

Dat betekent niet dat de GIC een sufferdje is. De lezers zijn hoogopgeleid (Groningen kent veel ondernemers en studenten), en dus wordt er veel bericht over het lokale bedrijfsleven en innovatie. De Preter: "We passen de `sandwichformule' toe: zwaardere berichten worden afgewisseld met
lichtere berichten. Wel kan onze politieke verslaggeving nog een stuk beter. Ik zou graag weer aanwezig zijn bij de raadsvergaderingen in plaats van het met de livestream te doen."

Nieuwsbrief

Het verkeer kreeg in de laatste jaren een flinke zet door de opkomst van sociale media. Op Facebook heeft de Groninger Internet Courant 9.000 volgers. Maar ook de goede oude luncheditie per mail is nog altijd een prima corridor. "Je zou denken dat nieuwsbrieven tegenwoordig ouderwets zijn
geworden, maar het aantal abonnees groeit nog steeds."

Het jaar 2014 markeerde opnieuw twee grote stappen voor de GIC. Eerst was er het verbond met NU.nl, dat voor de GIC naast wat extra verkeer vooral een imagoboost betekende.

Een maand later werd de Groninger Ondernemers Courant (GROC.nl) gelanceerd. De Preter: "De vereniging voor bedrijventerreinen in Groningen zocht een nieuwsplatform. Onze pitch was een site en een papieren krant met dagelijks ondernemersnieuws. De titel GROC.nl leek bewust op onze eigen naam,
zodat we onze naamsbekendheid konden uitbuiten."
En de gemeente en provincie sponsoren het katern Bereikbaarheid & Verkeer. Helemaal onafhankelijke journalistiek is dat niet, zegt De Preter. "Het is commercieel redactioneel werk. Daar zit wel een soort spanningsveld, maar je hebt het nodig."

Blijven innoveren

Behalve een commerciele uitstap hier en daar moet je als hyperlocal ook durven innoveren, zegt De Preter. "Je moet veel plannetjes bedenken en daarmee steeds weer de boer op gaan. Ik heb ook regelmatig gebaald van weer een mislukking, hoor. Maar er is ook steeds weer iets om je op te
verheugen."

In december komt er een GIC-app. Daarnaast komt er mogelijk een `Gronings nieuws-game'. Een student Gametechnologie van de Rijksuniversiteit Groningen gaat dit ontwikkelen als afstudeerproject. "We hopen dat die game een manier kan zijn om bezoekers langer op de website te houden. Het verkeer
is mede door sociale media soms vluchtig. Of het aanslaat is niet te zeggen, maar het is de moeite van het proberen waard."

Lees ook

* Deel 1, De Westkrant - Succes met zelf vergaard nieuws
* Deel 2, Vlaardingen24 - De wereld ligt open voor lokale journalisten
* Deel 3, Alles over Katwijk - Inzetten op identiteit
* Deel 4, Alphens.nl - Innovatie op dorpsniveau
* Deel 5, DUIC - Langzaam vertrouwen winnen door je te bewijzen
* Deel 6, Asser Courant.nl - Internetkrant als bindmiddel

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel