Thuiswinkel.org lanceert pan-Europees keurmerk samen met Ecommerce Europe
Thuiswinkel.org lanceert pan-Europees keurmerk samen met Ecommerce Europe
Vraag vanuit de markt leidt tot Europees webwinkelkeurmerk
Ede, 30 september 2015
Vanaf vandaag mogen de leden van Thuiswinkel.org het pan-Europese keurmerk Ecommerce Europe Trustmark voeren naast het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk. Samen met meer dan 10.000 online shops die in Europa zijn gecertificeerd door nationale e-commerceverenigingen, laten de leden van Thuiswinkel.org hiermee zien dat ze aan Europese wet- en regelgeving voldoen. Het doel van het Ecommerce Europe Trustmark is internationale verkoop stimuleren door een betere bescherming van consumenten en retailers.
Vanuit de e-commercemarkt is er een sterke vraag naar duidelijkheid en transparantie bij cross-border verkopen. “Niet alleen vanuit Nederland, maar vanuit heel Europa. Een Europees keurmerk draagt daar sterk aan bij,” aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “Door onze participatie in Ecommerce Europe, de koepelorganisatie voor online retailing in Europa, kunnen we nu aan deze behoefte voldoen.” Thuiswinkel.org is geaccrediteerd door Ecommerce Europe, want haar leden voldoen aan de Europese wetgeving. De leden van Thuiswinkel.org mogen het Ecommerce Europe Trustmark vanaf nu gratis in combinatie met het Thuiswinkel Waarborg voeren.
Betere bescherming van consumenten
Het Ecommerce Europe Trustmark is ontwikkeld in overleg met (inter)nationale consumentenorganisaties. Samen met deze organisaties en nationale e-commerceverenigingen, zoals Thuiswinkel.org, heeft Ecommerce Europe een heldere set met regels en richtlijnen opgesteld, de Ecommerce Europe Trustmark Code of Conduct. Online retailers die het Ecommerce Europe Trustmark voeren, verplichten zichzelf hiermee om duidelijk over deze regels te communiceren. Daarnaast heeft Ecommerce Europe, in tegenstelling tot andere internationale keurmerken, een Europees klachtenafhandelingssysteem dat ingezet kan worden wanneer de webwinkel en de consument een geschil hebben waar zij samen niet uitkomen. Het Ecommerce Europe Trustmark is bovendien het enige Europese non-profit trustmark van, voor en door de e-commercesector.
Meer vertrouwen van de consument
François Momboisse, president bij Ecommerce Europe: “Het uitrollen van het Ecommerce Europe Trustmark is een grote stap voorwaarts in het stimuleren van vertrouwen in cross-border verkopen.” In Nederland waren 12,7 miljoen online kopers in 2014. In Europa waren dat er 274 miljoen. Dit zijn allemaal potentiële cross-border kopers.
Het Ecommerce Europe Trustmark heeft een duidelijk herkenbaar logo. Door erop te klikken, komen consumenten op een certificaat dat verwijst naar de Ecommerce Europe Trustmark Code of Conduct. Deze code bestaat uit een heldere uitleg van de rechten en plichten van de retailer.
Meer harmonisatie op Europees level
De lancering van het Ecommerce Europe Trustmark bevindt zich nu in de eerste fase. Hierin is het Trustmark gekoppeld aan het lidmaatschap bij een nationale e-commercevereniging, zoals Thuiswinkel.org. De verenigingen die geaccrediteerd zijn door Ecommerce Europe hebben samen 10.000 leden die allemaal het Ecommerce Europe Trustmark mogen voeren naast het logo van het keurmerk van de vereniging.