Museum Boijmans Van Beuningen maakt kans op de nieuwe Museumeducatie Prijs
Persbericht
Museum Boijmans Van Beuningen maakt kans op de nieuwe Museumeducatie Prijs
29 september 2015
Museum Boijmans Van Beuningen maakt samen met het Kroeller-Mueller Museum en het Flipje en Streekmuseum Tiel kans op de nieuwe Museumeducatie Prijs van 50.000 euro. De prijs wordt op woensdag 14 oktober voor het eerst uitgereikt door minister Bussemaker tijdens het internationale congres 'Hands On! Children and Museums' in het Tropenmuseum in Amsterdam. De prijs stimuleert samenwerking tussen basisscholen en musea. Vandaag maakte de Museumvereniging de finalisten van de Museumeducatie Prijs bekend in bijgaand persbericht.
Museum Boijmans Van Beuningen is genomineerd met het Boijmans Taal- en rekenprogramma. Met dit programma verhoudt het museum zich actief tot de maatschappelijke realiteit van een grote stad als Rotterdam. Het museum onderzoekt hoe het vanuit zijn eigen kracht - een collectie met topstukken van wereldniveau - een rol kan spelen bij de belangrijke thema's die spelen in het onderwijs.
Catrien Schreuder, Hoofd Educatie en publieksbegeleiding: `De nominatie voor de Museumeducatieprijs betekent heel veel voor ons en voor de twee partnerscholen van het Boijmans Taal- en rekenprogramma. Hun leerlingen zijn inmiddels uitgegroeid tot echte Boijmans-experts, zij kennen onze kunstwerken en voelen zich vertrouwd in het museum. Maar even belangrijk is dat we samen met de leerkrachten hebben onderzocht welke kracht er uit kan gaan van de kennismaking met beeldende kunst, een kracht die ook van onschatbare waarde is gebleken voor de cognitieve ontwikkeling van hun leerlingen. We hopen dat het Boijmans Taal- en rekenprogramma die kracht laat zien en andere scholen inspireert om kunstlessen te integreren in hun lesprogramma.'
Het Boijmans Taal- en rekenprogramma is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het Prins Bernard Cultuurfonds Zuid Holland en het Gijzelaar Hintzen Fonds. De lessen op de Fridtjof Nansenschool worden ondersteund door het KCR binnen hun programma Cultuureducatie met Kwaliteit, dat wordt gefinancierd door het Fonds voor Cultuurparticipatie en de Gemeente Rotterdam.