Kok des vaderlands


Natuur & Milieu vraagt met Kok des Vaderlands aandacht voor duurzaam en gezond eten

12 september 2014 - Nederland kent sinds vandaag een Kok des Vaderlands: Pierre Wind. De Kok des Vaderlands is een initiatief van Natuur & Milieu. Natuur & Milieu vraagt hiermee aandacht voor duurzaam en gezond eten. De Kok des Vaderlands laat zich gedurende het jaar - op momenten van
nationaal belang - inspireren door de actualiteit en voegt daarmee bijzondere gerechten toe aan de Nederlandse culinaire traditie.

De Kok des Vaderlands laat op deze manier zien - en proeven - dat duurzaam eten naast gezond ook heel lekker kan zijn. In de woorden van Pierre Wind: "Gezond, duurzaam, leuk om te bereiden en vooral hartstikke lekkah !"

Voor de culinaire fijnproever tot de man op straat
Natuur & Milieu kiest voor Pierre Wind om zijn brede expertise: hij was werkzaam in diverse toonaangevende restaurants, fervent voorvechter van smaaklessen op scholen en bevlogen om op innovatieve wijze te koken met duurzame ingredienten met zo min mogelijk verspilling. Daarnaast streeft
Pierre Wind een neutrale en onafhankelijke positie na. Met zijn unieke stijl weet Pierre Wind een brug te slaan naar alle lagen van de bevolking: van de culinaire fijnproever tot de man op straat.

'De Kok des Vaderlands is er om Nederland te helpen en te inspireren met Goed Eten: gezond, duurzaam en lekker. Veel Nederlanders raken in de war door de tegenstrijdige berichten over eten. De ene goeroe roept dit, de ander dat. De Kok kookt met onomstreden ingredienten: verse groente en
fruit. Gecombineerd met gezond verstand en een dosis nuchterheid,' aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu.

40 jaar expertise
Natuur en Milieu heeft meer dan 40 jaar expertise in duurzaam en gezond eten en is succesvol gebleken in duurzame gedragsverandering. Natuur & Milieu introduceerde onder meer het begrip 'Flexitarier', een omschrijving voor een persoon die een of meerdere dagen per week geen vlees eet. Olof van
der Gaag: '9 miljard mensen moeten straks goed te eten krijgen, zonder de aarde op te eten. Dit doen we door duurzaam eten leuker en makkelijker te maken.'

Onderzoek: te weinig aandacht voor gezond eten
In het kader van de lancering deed Natuur & Milieu onderzoek naar het eetgedrag van Nederland. Hierin geeft 23% aan dat zij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente eten. Uit eerder onderzoek van MarketResponse blijkt dat maar 5% de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente haalt. Beide
onderzoeken tonen aan dat twee derde van de Nederlanders wel de dagelijks aanbevolen hoeveelheiddenktte halen. Gebrek aan aandacht voor goed eten is de meeste genoemde reden waarom men ongezond eet. Ook stress en drukte speelt een rol bij ongezond eten, geeft 37% aan. Met name jongeren,
hoogopgeleiden en singles zijn een eetrisicogroep.

Andere opvallende feiten uit het onderzoek:

* 67% vindt dat andere Nederlanders te weinig tijd vrijmaken om eten klaar te maken

* Slechts 11% geeftzichzelfeen onvoldoende - de helft geeftandere Nederlanderseen 6 of lager



Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.