Hollandse lupine


Natuur & Milieu deelt uit: 25.000 gratis vleesvervangers in de supermarkt

9 juli 2014 - Op zondag 13 juli start Natuur & Milieu een grote uitdeelactie vanvleesvervangers in alle 254 PLUS supermarkten. Klanten kunnen een week lang gratis kennismaken met vleesvervangers bij aankoop van Conimex woksaus.De actie is bedoeld om Nederland kennis te laten maken met lekkere
alternatieven voor vlees.

Van 13 tot en met 19 juli krijgen klanten in de PLUS supermarkt een gratis Vivera vleesvervanger bij aankoop van een flesje Conimex woksaus. De vleesvervanger is op basis van lupine, lokaal geteeld door boeren uit de regio Holten en afkomstig van grond die letterlijk naast de fabriek ligt. De
import van soja en de bijbehorende vele transportkilometers zijn daardoor niet meer nodig.

Hollandse lupine met een Oosters sausje
Proeven, proeven, proeven. Dat is de essentie van deze uitdeelactie van vleesvervangers. Veel consumenten weten (nog) niet goed hoe ze vleesvervangers smakelijk kunnen verwerken in een maaltijd en hoe eindeloos de variaties zijn. Een flesje woksaus, met bijbehorend recept, maakt het voor de
consument makkelijker om een lekkere vleesloze maaltijd te bereiden met de lupine stukjes.

Eet eens wat anders
87% van de Nederlanders is flexitarier: iemand die minimaal 1 keer per week vlees laat staan. Flexitariers kiezen vooral voor minder vlees omdat ze gevarieerder willen eten. Daarnaast spelen gezondheid, dierenwelzijn en milieu een rol.

Kennismaken met vleesvervangers
Veel mensen zijn gewend aan een maaltijd van vlees, aardappels en groente en vinden het lastig om vlees 'weg te laten'. Kant en klare vleesvervangers zijn dan een lekker en gemakkelijk plantaardig alternatief. Natuur & Milieu helpt mensen graag om de overstap naar minder vlees te maken. Voor
de kersverse en bestaande flexitariers is het gratis e-kookboek. Zo lekker kookt de flexitarierbeschikbaar; met kooktips en recepten van topkok Pierre Wind, ambassadeur van Natuur & Milieu.

Partners
De uitdeelactie is een initiatief van Natuur & Milieu in samenwerking met PLUS Retail, Unilever (producent van de Conimex woksaus) en Vivera (producent van de vleesvervangers). De actie is onderdeel van de flexitariercampagne van Natuur & Milieu om mensen te verleiden om vaker vlees te
vervangen door een plantaardig alternatief. Deze uitdeelactie is de vijfde en tevens laatste uitdeelweek van de campagne en mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij.