EU gooit 10 miljard weg


17 april - De Europese Unie geeft jaarlijks 10 miljard euro overheidssteun aan biobrandstoffen voor het verkeer. Deze staatssteun is bijna twee keer zo hoog als de biobrandstoffenindustrie jaarlijks zelf investeert. Dit blijkt uit een kosten-baten analyse van het Europese biobrandstoffenbeleid
door het International Institute for Sustainable Development (IISD) die vandaag wordt gepubliceerd. De overheidssteun is navrant omdat biobrandstoffen geen milieuwinst opleveren. Ron Wit, hoofd Energie bij Natuur & Milieu: 'De negatieve milieu-effecten van de huidige generatie biobrandstoffen
zijn breed aangetoond. Nu blijkt dat de biobrandstoffensector ook nog aan het subsidie-infuus ligt en op economisch drijfzand is gebouwd.'

Biobrandstoffensector aan subsidie-infuus
In 2011 is in de Europese Unie (EU) 9,3 tot 10,7 miljard euro besteed aan het bereiken van een marktaandeel biobrandstoffen van 4,5%. Automobilisten worden gedwongen extra te betalen voor hun brandstoffen aan de pomp door een bijmengverplichting van de overheid. Sommige EU-lidstaten geven de
subsidie doordat op biobrandstoffen geen of minder accijns wordt geheven. De omvangrijke staatssteun is opmerkelijk omdat recente studies van de Europese Unie hebben aangetoond dat de huidige biodiesel uit voedselgewassen geen klimaatwinst oplevert.

Indien EU-lidstaten zoals Nederland de bijmengverplichting voor biobrandstoffen ophogen naar 10% in 2020, stijgen de subsidies aan de sector naar ongeveer 30 miljard euro per jaar, zo blijkt uit de studie van IISD in opdracht van gezamenlijke milieuorganisaties.

Subsidies biobrandstof lekken deels weg naar buiten Europa
De meeste staatssteun gebruiken oliemaatschappijen om grondstoffen voor biobrandstoffen in te kopen. Volgens de onderzoekers wordt van de 10 miljard nu al enkele miljarden besteed aan de import van grondstoffen van buiten Europa. Op dit moment komt al 40% van de grondstoffen voor biodiesel van
buiten de EU en dat aandeel zal snel stijgen. Het beperken van de productie van biobrandstoffen zal niet het inkomen van boeren aantasten omdat zij voedsel voor de groeiende wereldbevolking blijven produceren.

Zuiniger rijden beter alternatief
Natuur & Milieu is van mening dat Europa de importafhankelijkheid van energie en de CO[2]-uitstoot goedkoper en sneller kan verminderen door de inzet van zuinige (bestel)auto's en elektrisch rijden te versnellen. Door in Europees verband de CO[2]-norm voor wegverkeer van 95 naar 80 gram CO2/km
in 2020 aan te scherpen kan tegen veel lagere kosten klimaatwinst worden behaald dan met biobrandstoffen. En het is ook nog eens voordeliger voor de automobilist: deze bespaart honderden euro's per jaar aan brandstoffen in plaats dat hij aan de pomp extra betaalt voor niet-duurzame
biobrandstoffen, zoals nu het geval is.

CORRECTIE: Op 23 Augustus 2013 hebben de auteurs van de studie, het IISD (International Institute for Sustainable Development), de schattingen voor de Europese steun die de biobrandstofindustrie ontving in 2011 naar beneden bijgesteld. De gereviseerde schatting van EU steun die de
biobrandstofindustrie ontving in 2011 bedraagt nu EUR5.5-6.9 (gemiddeld 6.2) miljard per jaar , en niet EUR9.3-10.7 (gemiddeld 10) miljard per jaar, zoals oorspronkelijk werd gerapporteerd in April 2013. Volgens het ISSD is de revisie nodig als gevolg van een berekeningsfout in het volume
biobrandstoffen dat in aanmerking komt voor belastingvoordelen of accijnsvrijstellingen in een aantal lidstaten. Alle andere berekeningen en schattingen blijven onveranderd, inclusief de kosten van de biobrandstofverplichtingen, die de grootste vorm van Europese steun uitmaken. "De conclusies
en aanbevelingen uit het rapport blijven dan ook onverminderd van toepassing", aldus het IISD.

Meer informatie vindt u hier.