wie is het zuinigst?
Utrecht, 28 mei - Renault is Europees kampioen zuinige auto's. Slechts 114,9 gram CO2 stoten de nieuwe auto's uit 2013 van Renault gemiddeld uit, bijna 10 gram minder dan de auto's in 2012. Gemiddeld stoten alle automerken 4 procent minder CO2 uit dan in 2012. Het minst zuinig zijn Honda,
Daimler en BMW. Zij stoten gemiddeld 136 gram CO2 per kilometer uit. Dit blijkt uit onderzoek van Transport & Environment (T&E) dat Natuur & Milieu vandaag naar buiten brengt.
Zuinige auto scheelt slok op een borrel
'Zuinige auto's zijn goed voor de portemonnee van de automobilist en goed voor het milieu. Auto's zijn verantwoordelijk voor 15 procent van de totale CO2 uitstoot in Europa. Meer zuinigere auto's schelen dus een slok op een borrel.' aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit van Natuur &
Milieu.
Fabrikant haalt 2015-norm slapend
De gemiddelde uitstoot van alle automerken is 127 gram CO2/ km in 2013. De Europese norm voor 2015 (130 gram CO2/km) halen autofabrikanten op hun sloffen. Van Biezen: 'Dit bewijst dat Europese normstelling werkt en ook best een tandje ambitieuzer kan.' Sinds fabrikanten sinds 2008 verplicht
zijn om hun auto's zuiniger te maken, daalt de CO2 uitstoot snel. We kunnen nu al op weg naar de normstelling van 2021: 95 gram CO2/km. Hierin moeten de meeste fabrikanten nog een flinke slag maken. Meer elektrisch rijden is daarbij een sleutel tot succes.
Ranglijst CO2 uitstoot automerken
Links de zuinigste auto's, rechts de progressie die ieder automerk boekt tov 2012
Improvement 2012-13
2013 CO_2 Ranking Average CO_2 2013 Average CO_2 2012 Ranking %change
1 Renault 114.9 124.6 1 Volvo -8.0%
2 Peugeot-Citroen 115.7 122.0 2 Renault -7.8%
3 Toyota 116.8 122.0 3 Ford -5.3%
4 Fiat 118.8 118.2 4 Mazda -5.3%
5 Ford 121.8 128.7 5 Peugeot-Citroen -5.2%
6 Suzuki 127.2 130.7 6 Nissan -4.7%
7 Volkswagen 128.9 134.8 7 Daimler -4.6%
8 Hyundai 129.8 131.0 8 Volkswagen -4.4%
9 Volvo 130.8 142.1 9 Toyota -4.3%
10 Nissan 130.9 137.3 10 Honda -3.3%
11 General Motors 132.8 134.6 11 BMW -3.0%
12 Mazda 134.3 141.8 12 Suzuki -2.7%
13 BMW 134.4 138.6 13 General Motors -1.3%
14 Daimler 136.6 143.2 14 Hyundai -0.9%
15 Honda 138.0 142.7 15 Fiat 0.5%
All Manufacturers 127.0 132.2 All Manufacturers -4.0%
Testcyclus: goed beeld ranking, slecht beeld feitelijk brandstofgebruik
De testcyclus, waar de ranking op is gebaseerd, is achterhaald. Auto's zijn in de praktijk veel minder zuinig dan fabrikanten op basis van de officiele testcyclus doen geloven. Het verschil tussen theoretisch gebruik en praktijk gebruik is inmiddels opgelopen tot gemiddeld 25%. Eerder
onderzoek van Natuur & Milieu wees uit dat automobilisten in Nederland jaarlijks 1 miljard meer aan brandstofkosten uitgaven dan zij op basis van de theoretische gebruikscijfers zouden moeten. 'Al jaren pleiten wij voor een nieuwe testcyclus die een realistischer gebruikscijfer moet laten
zien. Zodat zuinige auto's ook echt zuinig zijn,' aldus Van Biezen.