Nieuwe uitdeelactie
Nieuwe uitdeelactie vleesvervangers: gratis satestokje bij bordje friet
10 oktober 2013 - Werkend Nederland maakt vandaag op grote schaal kennis met vleesvervangers. Iedereen die luncht in een restaurant van Albron kan een gratis satestokje met 'kip' proeven bij de aankoop van een bord friet. Het satestokje maakt onderdeel uit van de grootste uitdeelactie ooit,
waarin Natuur & Milieu 2 miljoen vleesvervangers uitdeelt. Deze actie, die mede mogelijk gemaakt is door de Nationale Postcode Loterij, is bedoeld om Nederland zoveel mogelijk kennis te laten maken met lekkere alternatieven voor vlees. Natuur & Milieu draagt met deze uitdeelactie bij aan de
actie 'Een dagje zonder vlees' van Albron, waarin de cateraar allerlei duurzame alternatieven aanbiedt aan haar klanten.
Kipstuckjes
Het satestokje, dat vandaag in 500 restaurants van Albron te vinden is, bevat 100% plantaardige kipstuckjes van de Vegetarische Slager. Duizenden Nederlanders maken zo kennis met een plantaardig alternatief voor kip. De Nationale Postcode Loterij financiert de actie. Selma Hetharia,
woordvoerder Nationale Postcode Loterij: 'Wij streven naar een rechtvaardige en groene wereld. Vleesconsumptie is verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen en voor de productie wordt enorm veel water verbruikt. Het is daarom goed dat Nederland kennis maakt met lekkere
alternatieven voor vlees.'
Trend: steeds meer flexitariers
Minder vlees eten is goed voor gezondheid, dierenwelzijn en milieu. Steeds meer mensen zijn flexitarier: iemand die minimaal 1 keer per week het vlees laat staan. Onderzoek van Motivaction toont aan dat 86% van de Nederlanders flexitarier is. Uit ander onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd
door Panelwizard, bleek dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een vleesvervanger.
Olof van der Gaag, hoofd marketing en campagnes bij Natuur& Milieu: 'Langzamerhand ontwikkelt Nederland een nieuwe eetcultuur waarin vegetarische en duurzame maaltijden een steeds vanzelfsprekender onderdeel worden van het menu. Steeds meer mensen staan bewust stil bij hun vleesconsumptie. Tot
voor kort aten heel weinig mensen vegetarische producten of duurzaam vlees. Gelukkig verandert dit snel.' Natuur & Milieu helpt mensen graag om de overstap naar minder vlees te maken en voorziet hen van recepten, praktische tips en wijst hen op lekkere alternatieven.
Nederland maakt massaal kennis met vleesvervangers
De actie van Natuur & Milieu is een vervolg op eerdere, succesvolle uitdeelacties. In april en mei dit jaar deelde Natuur & Milieu bijna twee miljoen vleesvervangers uit bij Jumbo Supermarkten. Hiervoor werkte zij samen met de Vegetarische Slager en Vivera. Pierre Wind, ambassadeur van Natuur
& Milieu, stelde een kookboek samen, boordevol kooktips en recepten voor de flexitarier. Dit kookboek is inmiddels 20.000 keer gedownload en nog steeds te downloaden.