Gebrek laadpalen
Gemeenten: geen geld voor financiering laadpalen
23 december - 75% van de Nederlandse gemeenten heeft geen budget voor openbare oplaadpalen voor elektrische auto's. Bij 82% van de gemeenten komen echter wel aanvragen voor laadpalen binnen. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu onder een representatieve groep van
166 Nederlandse gemeenten. Natuur & Milieu luidt de noodklok. 'De meeste mensen hebben geen eigen oprit, dus zonder nieuwe openbare laadpalen, stagneert het aantal elektrische auto's in Nederland.' aldus Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu.
'Snel ingrijpen is noodzakelijk, want nu staan we stil,' stelt Natuur & Milieu. 'De laatste 2,5 jaar, na de aanvraagstop van stichting E-laad zijn vele financieringsvarianten besproken. Het rijk, gemeenten en bedrijven wijzen naar elkaar voor een oplossing, met als resultaat dat er nog steeds
geen oplossing is. Bijna alle openbare laadpalen die de afgelopen 2 jaar zijn geplaatst, zijn betaald door een klein aantal (grote) gemeenten.'
Oplaadgarantie vereist
Ongeveer driekwart van de Nederlanders heeft thuis geen eigen parkeerplek om de auto op te laden. 'Wie een elektrische auto koopt, moet daarom een oplaadgarantie krijgen. Jij koopt de auto, de gemeente maakt het plaatsen mogelijk en de markt zet de paal neer in de buurt neer,' aldus Natuur &
Milieu.
Rijksbijdrage van 5,7 miljoen euro gewenst
Natuur & Milieu heeft berekend dat bij de voorspelde groei van elektrisch rijden de aankomende drie jaar ongeveer 30.000 publieke laadpalen nodig zijn en een totale investering van EUR90 miljoen.
Al twee jaar ligt er 5,7 miljoen euro klaar bij het ministerie van EZ voor publieke laadpalen. 'Met deze deelbijdrage van het Rijk kunnen de gemeenten, samen met de markt, voorlopig overal in Nederland openbare laadinfrastructuur realiseren tegen een acceptabel laadtarief,' aldus Natuur &
Milieu. Een evaluatie in 2016 moet uitwijzen of de markt op eigen benen kan staan. De rijksbijdrage is tevens voldoende om lopende trajecten voor laadpalen in grote steden en regio's af te ronden. 'Een eenvoudige regeling waar alle gemeenten een beroep op kunnen doen, dat is nu de beste en
snelste oplossing,' zegt Natuur & Milieu.
Aantal elektrische auto's stijgt, oplaadpalen blijven achter
De groei van elektrische auto's in Nederland zet flink door. Ook met minder belastingvoordeel. 1.700 volledig elektrische en bijna 11.000 hybride auto's zijn er dit jaar weer bijgekomen, blijkt uit cijfers van de RVO. De landelijke overheid heeft als doelstelling dat het aantal elektrische
auto's in 2020 tot 200.000 stijgt. In 2025 moet Nederland 1 miljoen elektrische auto's tellen. 'Zonder groei van laadpalen, halen we 200.000 auto's in 2020 nooit,' aldus Natuur & Milieu.