Verandering eetpatroon


20% van de Nederlanders verandert eetpatroon na berichtgeving over vlees

30 mei - Nederland ontwikkelt een nieuwe eetcultuur. Zoals eerder bijvoorbeeld pasta en rijst vast onderdeel werden van het Nederlandse menu, zo worden vegetarische maaltijden en duurzaam vlees dat nu. Berichtgeving rondom de vleesschandalen versterkt die trend. 1 op de 5 Nederlanders heeft
zijn vleesconsumptie namelijk aangepast als gevolg van de schandalen: 5,3% is minder vlees gaan eten, 7,1% is minder van bepaalde soorten vlees gaan eten en 11,6% kiest voor biologisch of duurzaam vlees. Dit blijkt uit vandaag verschenen onderzoek van Kien Panelwizard, in opdracht van Natuur &
Milieu.

Opvallend hoge uitkomst
Een zeer hoge uitkomst, vindt Olof van der Gaag, hoofd marketing en campagnes bij Natuur & Milieu: 'We zitten middenin een omslag van ons eetpatroon. De flexitarier heeft de toekomst. Dat is ook nodig om een groeiende wereldbevolking goed te kunnen laten eten zonder de wereld op te eten.
Steeds meer mensen staan bewust stil bij hun vleesconsumptie. Tot voor kort aten heel weinig mensen vegetarische producten of duurzaam vlees. Gelukkig verandert dit snel. Daarom willen wij Nederland massaal laten proeven van de nieuwste vleesvervangers.'

Keerpunt in eetpatroon
Ook eerdere onderzoeken tonen aan dat we in op een keerpunt staan in ons eetpatroon. Onderzoek van Motivaction (2012) toont aan dat 86% van de Nederlanders flexitarier is: iemand die minimaal een keer in de week geen vlees eet. Cijfers van GFK uit 2012 tonen aan dat de vleesconsumptie dalende
is. Trendwatchers als Bakas voorspellen dat mensen steeds minder vlees zullen eten. Uit het onderzoek van Kien Panelwizard blijkt tegelijkertijd dat de potentiele vraag naar vleesvervangers hoog is: 24% zou wel vaker voor een vleesvervanger willen kiezen.

Laatste uitdeelweek vleesvervangers
Natuur & Milieu organiseert de grootste uitdeelactie van vleesvervangers ooit, met steun van de Nationale Postcode Loterij: 2 miljoen vleesvervangers worden gratis uitgedeeld aan iedereen die vlees of een vleesvervanger koopt bij Jumbo. Op 10 april startte de eerste uitdeelweek, 24 april de
tweede en vandaag, 29 mei gaat de laatste uitdeelweek van start met vegetarische hamburgers van Vivera en vegetarische kipstukjes van De Vegetarische Slager. Inmiddels zijn er 1,3 miljoen vleesvervangers uitgedeeld.

Over het onderzoek
Het onderzoek van Kien Panelwizard is uitgevoerd onder 758 Nederlanders van 18 jaar en ouder, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie. Klik hier voor de onderzoeksverantwoording.