Goede Boer
Utrecht, 2 juli 2014 - Consumenten die duurzaam willen eten en boeren die duurzaam produceren. Natuur & Milieu brengt ze sinds vandaag bij elkaar. Remeker kaas, Rondeeleieren of Koop een Koe, je vindt het allemaal op Goedeboer.nl. De vandaag gelanceerde website sluit aan bij de groeiende groep
consumenten en boeren die kiezen voor duurzaam.
'De doorzettende schaalvergroting in de intensieve landbouw staat haaks op de consumententrend om meer duurzaam voedsel te kopen', zegt Sijas Akkerman, hoofd voedsel bij Natuur & Milieu. 'Het gat tussen consumenten en de gangbare landbouw wordt steeds groter.' In 2013 stegen de totale
consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel van 2,22 naar 2,46 miljard euro, een stijging van 10,8 procent (bron: Monitor Duurzaam Voedsel 2013, Ministerie van Economische Zaken).
Akkerman: 'Gelukkig komen er steeds meer boeren die luisteren naar de duurzame markt en overgaan op duurzaam en diervriendelijk produceren. Deze boeren zetten wij met Goede Boer in het zonnetje.' In de komende weken presenteren nieuwe boeren hun producten op deze digitale marktplaats.
De Goede Boer heeft lef
Boeren moeten aan wettelijke verplichtingen voldoen, maar de goede boer doet een stap extra. Natuur & Milieu brengt op basis van een eigen beoordelingsmethodiek best practices in beeld van boeren die nadrukkelijk kiezen voor kwaliteit en produceren met respect voor dieren en de omgeving. Bij
de beoordeling is gekeken naar onder andere gezondheid van mens en dier, veevoer, klimaat en energie en een eerlijke prijs.'
Akkerman: 'Goede Boeren zijn innovatieve boeren die voor de gehele landbouw waardevol zijn omdat ze met nieuwe oplossingen komen voor de uitdagingen van de toekomst: het combineren van dierenwelzijn, milieu en zo min mogelijk gebruik van antibiotica. Deze boeren zijn de trekpaarden voor de
landbouw.'
Een koe koop je niet in de supermarkt
Vlees van Buitengewone Varkens en Koop een koe, Remeker kaas en eieren van Rondeel: het zijn producten die niet of nauwelijks in de supermarkt liggen. Ze passen niet in het bestaande business model van supermarkten om hetzelfde product van veel verschillende partijen in te kopen om zo de prijs
te drukken door scherpe concurrentie.
'De consument besteedt steeds meer geld aan duurzaam voedsel, maar de supermarkten bepalen nog steeds wat in het schap komt te liggen en dat is vaak niet duurzaam,' zegt Akkerman. 'Dankzij Goede Boer weet je zeker dat je echt duurzame producten koopt en steun je boeren die met zorg voor dier
en milieu produceren.'
Duurzaam voedsel
Het marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2013 gegroeid van 5,5 naar 6,1 procent. Onder duurzame voeding wordt voeding verstaan die zich op een of meerdere duurzaamheidsaspecten onderscheidt van wat de wet eist, zoals dierenwelzijn, fair trade of milieuvriendelijkheid.