De balans is zoek
De balans is zoek
23 oktober 2014 - De vergroening van het Nederlandse wagenpark loopt ernstige vertraging op. Zuinige en elektrische auto's worden minder aantrekkelijk. Onzuinige, vervuilende auto's worden daarentegen niet zwaarder belast. Dit is de reactie van Natuur & Milieu op de Nota autobelasting voor
2016, die vandaag uitkomt. 'Met deze maatregelen schieten de belastingen voor de zuinige auto's omhoog. Funest voor de groene groei van het wagenpark. 'Om inkomsten voor de schatkist en vergroening op peil te houden was het beter geweest om vervuilende auto's meer te laten betalen, in plaats
van de voordelen voor zuinige auto's af te bouwen. De balans is zoek', aldus Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van Natuur & Milieu.
Natuur & Milieu pleit voor meer belasting op vervuilende auto's en het minder afbouwen van de belastingvoordelen voor zuinige en met name elektrische auto's. Zo moet het huidige belastingvoordeel (4%) voor de zeer beperkte groep volledig elektrische auto's (nu ongeveer 5.500 auto's) in het
overgangsjaar 2016 gehandhaafd blijven. Daarnaast moet de vrijstelling van MRB voor elektrische en plugin hybrides tot en met 2016 blijven. Stimulering van elektrisch rijden is noodzakelijk conform de afspraken in het Energie akkoord. Hier profiteert iedereen van in Nederland. De autorijder,
vanwege lage brandstofkosten. De niet-autorijder, vanwege schonere lucht. Het vermindert onze afhankelijkheid van olie- en gasimport,' aldus Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit van Natuur & Milieu.
Het kabinet heeft er voor gekozen om het dit jaar aangekondigde perspectief voor de lange termijn van de autobelastingen door te schuiven naar medio volgend jaar, waar het onderdeel moet zijn van een grotere stelselherziening. Dan moet je daar nu niet even snel op onderdelen voor het jaar 2016
op vooruit willen lopen.