Pop-up BBQ


Utrecht proeft massaal vleesvervangers op de barbecue

2 juni 2013 - Utrecht is vanavond verrast door een grote pop-up BBQ in het Wilhelminapark. Tientallen kleine barbecues stonden gratis klaar om door Wilhelminapark-bezoekers te worden aangestoken. Mandjes met lekkers maakten de barbecue compleet. Het mooie weer lokte veel Utrechters naar het
park om een vleesvervanger op de barbecue te bereiden en te proeven. Tv-kok Pierre Wind was aanwezig om bezoekers creatieve tips te geven en wegwijs te maken in de wereld van vleesvervangers.

Afsluiting grootste uitdeelactie ooit
De pop-up BBQ is de afsluiting van een grootschalige campagne van Natuur & Milieu. Met steun van de Nationale Postcode Loterij organiseerde Natuur & Milieu de afgelopen weken de grootste uitdeelactie ooit: 2 miljoen vleesvervangers werden gratis uitgedeeld bij de Jumbo. Veel Nederlanders zijn
hierdoor in aanraking gekomen met een vleesvervanger.

Nederlander is dol op BBQ-en
Uit het Flexitarier-onderzoek blijkt dat Nederlanders dol zijn op BBQ-en. 40% barbecuet het liefst zo vaak mogelijk. Hamburgers en satespiesjes worden het vaakst op de BBQ gelegd. Ook spareribs, worstjes en kippenpootjes behoren tot de favoriete BBQ-producten. Voor de meeste Nederlanders (77%)
is een barbecue niet compleet zonder vleesgerechten. Vleesvervangers worden echter nog weinig op de BBQ gelegd. Slechts 3,5 procent maakt gebruik van vleesvervangers. In hetzelfde onderzoek geeft 24% van de Nederlanders echter aan dat zij wel graag eens een vleesvervanger willen eten.