Geen extra financiele impuls voor Passend onderwijs

Er komt geen extra geld voor Passend onderwijs. Volgens staatssecretaris Dekker van Onderwijs ligt de oplossing van de gesignaleerde knelpunten niet in extra middelen, maar in betere samenwerking en uitvoering van Passend onderwijs in de praktijk. Dat schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief geeft de bewindsman een reactie op vier onderzoeken over Passend onderwijs, waaronder de peiling die de AVS onlangs uitzette onder schoolleiders.

De Kamerleden Alexander Pechtold (D66) en Diederik Samsom (PvdA) hadden tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer een motie ingediend waarin zij het kabinet om extra financiele middelen (100 miljoen extra) vroegen. In hun motie gaven zij aan dat er nog steeds duizenden kinderen zonder onderwijs thuiszitten, ondanks de invoering van Passend onderwijs.

Dekker geeft in zijn brief aan, mede naar aanleiding van de vier onderzoeken die er zijn geweest, dat Passend onderwijs goed van start is gegaan, maar dat er ook nog veel werk is te verzetten. De rapporten, waaronder de peiling van de AVS, geven aan dat een aantal knelpunten hardnekkig is, zoals het niet naleven van de zorgplicht en de onduidelijkheid over Passend onderwijs bij ouders. Dekker erkent dat leerkrachten nog niet op alle momenten voldoende ondersteuning ontvangen. Ook herkent hij in de onderzoeken dat Passend onderwijs nog niet voor alle thuiszittende leerlingen meteen een oplossing biedt.

Langs drie lijnen gaat Dekker aan de slag met de uitkomsten van deze onderzoeken, namelijk op gebied van de zorgplicht en het ondersteunen van ouders (eerste lijn), Passend onderwijs in en rond de klas (tweede lijn) en aanpak thuiszittende leerlingen (derde lijn). Dekker concludeert dat de knelpunten waar deze acties op gericht zijn, niet van financiele aard zijn. De oplossing ligt volgens de bewindsman in betere samenwerking en uitvoering van Passend onderwijs in de praktijk. "Die uitvoering is nu aan het veranderen, maar het kost tijd voordat Passend onderwijs overal volledig vorm heeft gekregen."