KPN maakt mobiele ervaring nog beter met bellen over 4G
KPN is gestart met een landelijke test van bellen over 4G (Voice over LTE / VoLTE) en verwacht deze technologie in 2016 aan KPN-klanten te gaan aanbieden. Tot op heden wordt 4G alleen gebruikt voor dataverkeer, maar als het aan KPN ligt gaat dat veranderen. Bellen via 4G kent een aantal
voordelen die de gebruikerservaring verbeteren: Gelijktijdig bellen en gebruikmaken van 4G en 4G+ datasnelheden, HD-geluidskwaliteit en een verbinding die sneller tot stand komt. Naast 4G bellen gaat KPN ook 4G videobellen op deze manier mogelijk maken, hierdoor kunnen klanten tijdens een
gesprek overschakelen op een videogesprek.
Jacob Groote, directeur Mobiele Netwerken bij KPN: "We willen onze klanten altijd de beste kwaliteit bieden. Bellen over 4G testen we daarom zeer zorgvuldig voordat we deze technologie begin 2016 aan alle KPN-klanten aanbieden. Onze landelijke test onder KPN-klanten in samenwerking met
technologie- en nieuwssite Tweakers is een goede stap om te borgen dat bellen over 4G aan onze hoge kwaliteitseisen voldoet."
4G bellen groeit uit tot nieuwe standaard
KPN test momenteel verschillende type handsets en verwacht dat het aantal gebruikers met een 4G bellen geschikt toestel de komende maanden fors zal toenemen. Daarmee zal 4G bellen de komende jaren uitgroeien tot de nieuwe standaard in telefonie.
Inmiddels maken ruim 3 miljoen KPN-klanten gebruik van het 4G-netwerk van KPN en blijft het dataverbruik toenemen. Om aan de groeiende vraag naar stabiel en snel mobiel internet te kunnen blijven voldoen en bellen met hoge kwaliteit mogelijk te maken rolt KPN momenteel 4G+ uit. Door het
stapelen van frequenties creeert KPN meer capaciteit en snelheid in zijn 4G netwerk, waardoor de klantervaring verbetert op die plekken waar de vraag naar stabiel en snel internet groot is.