Ruud den Drijver ontvangt de Louis Hartlooper prijs voor de beste filmpublicatie 2015
Persbericht
EMBARGO TOT DONDERDAG 24 SEPTEMBER 17.45 UUR
Ruud den Drijver ontvangt de Louis Hartlooper prijs voor de beste filmpublicatie 2015 voor het boek ‘Circus Bloteman – biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West’
Donderdag 24 september is tijdens het Nederlands Film Festival de jaarlijkse Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie uitgereikt aan Ruud den Drijver voor het boek ‘Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West’.
De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is voor de elfde keer uitgereikt aan een persoon die zich met een publicatie verdienstelijk heeft gemaakt voor de geschreven filmcultuur.
De prijs werd uitgereikt door de juryvoorzitter Jeroen Koolbergen (namens Filmproducenten Nederland) en jurylid Emma Westermann (namens de Dutch Directors Guild).
De jury bestond verder uit Claire Pijman (namens NCS – Netherlands Society of Cinematographers), Frank van Reemst (namens DPN – Documentaire Producenten Nederland) en Oene Kummer (namens Netwerk Scenarioschrijvers).
Tijdens deze prijsuitreiking verzorgde Marjeet Verbeek (ook namens Tjeu van den Berk), de winnaars van vorig jaar, een voordracht over film.
Tenslotte besprak Herman de Wit de montagetafel-analyse van Wim Verstappen over High and Low (Akira Kurosawa, 1963).
De uitreiking vond plaats tijdens een door het Louis Hartlooper Complex aangeboden feestelijke bijeenkomst, gepresenteerd door Jan Doense, voor leden van de Dutch Directors Guild (DDG), Filmproducenten Nederland (FPN), Documentaire Producenten Nederland (DPN), Netherlands Society of Cinematographers (NSC) en Netwerk Scenarioschrijvers, het Louis Hartlooper Genootschap, de KNF, het NFF en de Louis Hartlooper Stichting.
Citaten uit het juryrapport
(…) De kwaliteit van de vijf boektitels op de shortlist, die door het Louis Hartlooper Genootschap is samengesteld, is bijzonder hoog. (...)
Het boek dat wint, toont zaken die de jury belangrijk vindt en die ook in de andere publicaties aanwezig waren, zij het dus in iets mindere mate.
Het gaat ons om verstand van zaken, creativiteit, inventiviteit, enthousiasme, passie voor film, en kennis waar de hele filmsector van kan leren.
Leren ja, in deze tijd waarin spontaniteit en creativiteit in het filmbedrijf te zeer ondergeschikt worden gemaakt aan regeltjes en procedures.
Dat was in de tijd waarin het winnende boek speelt wel anders…
(…) De complimenten van de jury aan twee schrijvers op leeftijd, die hier met hun boeken zijn vertegenwoordigd, Børge Ring en Thomas Leeflang. Hulde voor hun bijdragen aan film en filmgeschiedenis.
Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West
Stichting Wim Verstappen Scorpio Films, 2014
Filmregisseur, producent en journalist Ruud den Drijver schreef een monografie over het leven en werk van filmregisseur Wim Verstappen. De omvangrijke biografie is een voorbeeld van oral history, want er werden meer dan 60 personen geïnterviewd of geciteerd. Daarnaast werd uitvoerig bronnenonderzoek gedaan. Het resultaat is een bundeling van persoonlijke herinneringen en anekdotes, vanuit verschillende perspectieven. Wim Verstappen was een markante Nederlandse regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist. Het boek documenteert deze veelzijdigheid en vult daarmee een lacune in de literatuur over de Nederlandse film. In het boek wordt ook aandacht besteed aan de befaamde montagetafelanalyses die Verstappen publiceerde in het tijdschrift Skoop (aan de digitalisering van deze teksten wordt momenteel gewerkt).
Ruud den Drijver
Ruud den Drijver (1957) publiceerde in Film- & TV Maker, Skoop, Première en Cinema Magazine. Hij was voorzitter van de Stichting Continue Speelfilmproductie, bestuurslid van de Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers en secretaris van het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers tijdens het ontstaan van de VEVAM. In 1984 volgde hij Wim Verstappen op als producent van Pim de la Parra, met Paul Chevrolet en de ultieme hallucinatie. Hij is medeverantwoordelijk voor films als Kuifje in Dromenland, Lijmen/Het Been en Topor et Moi en werkt meestal samen met Dorna van Rouveroy van Nieuwaal, zoals bij de documentaire Koninkrijk in Wereldoorlog en de speelfilm Intensive Care. Met Dick Briel schreef hij de strip Max & Mummie voor Veronica Magazine en met Jan Cremer de graphic novel Jan Cremer in Amerika. Hij is als scenarist onderscheiden met een Tribeca Award. Als regisseur van de animatiefilm Sammy ontving Den Drijver in 2013 de Camera of David Award op het Internationale Joodse Filmfestival in Warschau.
DE SHORTLIST VAN PUBLICATIES 2015
1. Marente Bloemheuvel, Jaap Guldemond, Mark-Paul Meyer (redactie en samenstelling),
Jean Desmets Droomfabriek - De avontuurlijke jaren van de film (1907-1916); EYE Filmmuseum/nai010 uitgevers, 2014
2. Ruud den Drijver, Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West, Stichting Wim Verstappen Scorpio Films, 2014
3. Chris Craps, De Geheimen van de Cinema – Over de structuur en betekenis van narratieve films, Acco, 2014
4. Thomas Leeflang, ‘CUT and PRINT’ – de analoge jaren van Hollywood, Aspekt, 2015
5. Børge Ring, Een weergaloos leven in muziek en tekenfilm, en De kunst van Børge Ring, Uitgeverij Personalia, 2015
Over de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie De prijs is voor de elfde keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.
Selectieprocedure
Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten DDG, FPN, NSC, DPN en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting heeft genomen in de jury, die thans vijf leden telde. Zoals gewoonlijk is het Louis Hartlooper Genootschap eind juni gekomen tot een shortlist van vijf publicaties. Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex, maar volstrekt onafhankelijk en zonder ruggespraak opererend. Op dinsdagavond 8 september is de jury bijeengekomen om de winnende publicatie te selecteren.
De prijs
Naast een eervolle plek, door middel van een fotografische afbeelding in het Louis Hartlooper Complex, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 Euro, een penning met oorkonde en daarbij een Zwarte Spiegel. Dat deze Zwarte Spiegel eruitziet als een kleine schotelantenne is een knipoog van het toeval. Belangrijker dan de vorm is in dit geval de betekenis. Van oudsher, al in de klassieke Oudheid, wordt de zwarte spiegel gebruikt in de wereld van de magie, waar hij een hulpmiddel was bij “de kunst van het schouwen”. De parallel met film is evident. Tot slot krijgt de winnaar de uitnodiging om bij gelegenheid van de eerstvolgende uitreiking van de Louis Hartlooper Prijs een voordracht te houden. In het titelverhaal uit de bundel Music for Chameleons vertelt Truman Capote dat ook schilders als Gauguin, Van Gogh en Renoir een zwarte spiegel gebruikten. Men trok het veld in, keek dan net zo lang in de zwarte spiegel tot alle kleuren van het netvlies verdwenen waren en nam daardoor, als men zijn blik op de omgeving richtte, de kleuren weer als nieuw en in al hun hevigheid waar. De overweldigende indruk iets te zien alsof het met frisse blik voor het eerst aanschouwd wordt, is iets wat je elke filmliefhebber zou toewensen.
Eerdere winnaars
· Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad; · Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie; · Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
· André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
· Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als
filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
· Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
· Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
· Gawie Keyser(2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer;
· Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en
ze getuigen tegelijkertijd van een grote liefde voor film;
· Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor ‘Volgens Verhoeven’. Een bundeling van de
Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt;
· Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor ‘Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film)’. De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, en een pleidooi voor de onbevangenheid;
· Peter van Bueren (2014), Speciale Oeuvreprijs.