Online consumentenbestedingen groeien in het 1e halfjaar van 2015 met 18,4%

Persbericht

Online consumentenbestedingen groeien in het 1e halfjaar van 2015 met 18,4%

87% van de Nederlanders heeft in het eerste halfjaar ten minste 1 online aankoop gedaan

Ede, 24 september 2015

Nederlandse consumenten geven in het eerste halfjaar van 2015 € 7,96 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. Dit betekent een groei van 18,4% ten opzichte van vorig jaar, toen er in het eerste halfjaar € 6,72 miljard online werd besteed. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

Het totale online kanaal groeit (in €) in het eerste halfjaar met 18,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van de bijna € 8 miljard online consumentenuitgaven* is € 3,91 miljard (+19,1%) besteed aan de aankoop van producten zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,05 miljard (+17,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.

Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: “We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen van producten in de eerste helft van 2015. Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 45,9 miljard in de eerste helft van het jaar (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 3,91 miljard inmiddels 8,5% (was 7,6% in 2014). De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Gino Thuij, GfK: “Het oplevende consumentenvertrouwen vertaalt zich in fors stijgende online verkopen. De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015. Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 bij benadering uitkomen op € 16,5 miljard.”

Ook het aantal Nederlanders dat online koopt, groeit nog steeds. In het eerste halfjaar van 2015 doen 12,11 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder, oftewel 87%, minimaal één aankoop via internet. In het eerste halfjaar van 2014 waren dit nog 11,76 miljoen mensen (85%).

Opvallende stijging in online uitgaven aan sport- en recreatieartikelen in Q2

In het tweede kwartaal van 2015 zijn er in totaal 32,71 miljoen online aankopen gedaan, die goed zijn voor een online omzet van € 3,63 miljard euro (+21,4% ten opzichte van Q2 2014).

Hiervan gaat bijna € 2 miljard naar de online aankoop van producten. Dit is 11% van de totale uitgaven aan aankopen van producten. Het online aandeel ligt hoger als het gaat om diensten: 69% van alle uitgaven aan diensten wordt via internetaankopen gedaan.

Opvallend in het tweede kwartaal is de sterke groei in de online bestedingen aan sport- en recreatieartikelen. Ten opzichte van Q2 van vorig jaar groeien deze online bestedingen met maar liefst 48%. Een forse stijging in de online verkoop van fietsen en accessoires, en sportartikelen en -accessoires ligt hieraan ten grondslag. Sportevenementen als de Tour de France, waarvan de start in Nederland plaatsvond, en het WK Beachvolleybal en het WK Vrouwenvoetbal, waar de Nederlandse media veel aandacht aan besteedden, lijken hier hun effect te hebben.

Een andere opvallende stijger in Q2 is de food/nearfood-markt, waar de dagelijkse boodschappen onder vallen. De online bestedingen aan food/nearfood groeien in het tweede kwartaal met 34% ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. Nu steeds meer partijen de online foodmarkt betreden, en een supermarkt bijvoorbeeld ook de stap heeft gemaakt naar het aanbieden van maaltijdboxen, is het aannemelijk dat deze groei ook het tweede halfjaar door zal zetten.

32% van de mensen die online koopt, bestelde minimaal één keer via een mobile device

In het tweede kwartaal hebben 3,29 miljoen mensen minimaal één aankoop via een mobiel apparaat (tablet of smartphone) gedaan. Het aantal mobiele kopers groeit hiermee met 13% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014. De tablet is het meest populaire mobile device. Van alle online kopers gebruikt 23% in het tweede kwartaal van 2015 minimaal één keer de tablet voor het doen van een online aankoop. Bij smartphones ligt dit percentage op 14%.