Hoeveel is een primeur via Twitter waard?


Eindinterview RTreporter
Ik ben fan

Nieuws destilleren uit Twitter kan sinds 2011 met RTreporter. Op dit moment is het ANP de enige klant. De tool is hoogstaand, maar het is moeilijk om redacties te overtuigen van de precieze baten. Want hoeveel euro is een primeur waard?

Door: Menno van den Bos

* Tag personen
[USEMAP]

RTreporter logo

RTreporter is begonnen vanuit de behoefte om nieuws op Twitter te kunnen detecteren "voordat CNN het heeft", vertelt oprichter en CEO Marijn Deurloo. De tool scant met algoritmen grote stromen tweets. Het slimme is dat die algoritmen zo zijn afgesteld dat ze versnelling detecteren.

Deurloo: "De tool kijkt dus niet naar hoeveelheden, want over pakweg Justin Bieber wordt altijd veel getweet. Maar als ongewone termen opeens veel opduiken, verraadt dit iets nieuwswaardigs." Voor de gebruiker resulteert dit in een dashboard vol groene blokken, waarin verwante termen worden
geclusterd tot een soort word clouds. Bijvoorbeeld: Amsterdam / Centraal station / politie / ontruiming.

Tweede subsidie

De eerste versie van RTreporter zag het licht in 2011, met dank aan subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. In 2013 kreeg het project opnieuw subsidie. Daarmee moest RTreporter qua gebruiksgemak maar vooral qua taalkundigheid slimmer worden, vertelt Deurloo.

"In de eerste versie had je soms twee verschillende blokken met woorden die over hetzelfde onderwerp gingen. In de nieuwe versie herkennen de algoritmen dat ze over hetzelfde gaan, waarop ze de blokken samenvoegen." Andersom kunnen binnen de clusters annex nieuwsonderwerpen nu ook kleinere
gebeurtenissen in het geheel worden bespeurd.

RTreporter

RTreporter

Kleinere poel

Er is meer verbeterd. RTreporter bevat nu een zijbalk met replay-functie (wat is er het laatste uur gebeurd?). Ruis, zoals reeds bekende nieuwsonderwerpen, wordt steeds scherper gefilterd. Ook is er een fotodashboard gemaakt, waarvoor in plaats van termen naar beelden wordt gespeurd.

RTreporter wordt dus nog steeds slimmer, en dat moet ook wel. Deurloo: "Er wordt steeds minder getwitterd in Nederland. Een jaar geleden waren er nog zes miljoen tweets per dag, nu twee miljoen. Er is dus een steeds kleinere poel om uit te vissen."

Voor de doorontwikkeling werd samengewerkt met de onderzoeksgroep computational lexicology van de Vrije Universiteit. "Mede dankzij hen is RTreporter echt innovatieve technologie geworden, waar je op de lange termijn iets aan hebt. Het bedrijfsleven, zeker start- ups, zouden veel meer moeten
samenwerken met universiteiten."

Klanten gezocht

Terwijl er hard werd gesleuteld, liep de zoektocht naar klanten spaak. NU.nl was de partner van de eerste versie van RTreporter, maar verlengde na anderhalf jaar het contract niet. Deurloo: "NU.nl had gemiddeld een `a twee keer per dag
primeurs dankzij RTreporter. Dat ze gestopt zijn is deels om financiele redenen, deels omdat ze op andere manieren ook al vrij veel konden oppikken."

Bij de tweede versie werd het ANP de partner. Naar tevredenheid, want onder meer de entertainment- en sportredactie gebruikt RTreporter dagelijks. De zoektocht naar meer klanten leidde Deurloo en mede-oprichter Bert Kok onder meer langs landelijke dagbladen en regionale media, maar zonder
resultaat.
Deurloo: "Wij zijn technische jongens: marketing en sales zijn ons vak niet. Het lukte vaak niet om uitgevers ervan te overtuigen dat de investering in RTreporter zich zou uitbetalen. De baten vallen nauwelijks te kwantificeren. Hoeveel euro is een primeur waard?"

Los van de geldkwestie omarmen veel grote media ook niet vanzelfsprekend nieuwe technologie. "NU.nl en ANP. zijn innovatieve clubs. Maar over het algemeen gaan journalisten niet makkelijk over op nieuwe tools. Het verandert hun werkwijze natuurlijk ingrijpend."

Consumenten

RTreporter werd ook uitgeprobeerd over de grens: bij Press Association in Londen. Ter plaatse werd een trial gestart, met op de eerste dag al een primeur (een voetbaltrainer die naar een andere club ging). Toch is ook die poging uiteindelijk mislukt.

"We waren niet in staat om regelmatig nieuws in Engelstalige tweets te detecteren. Een belangrijk probleem is dat het Engelse taalgebied groot is: het is bijna onmogelijk om te zien of tweets ook echt uit Engeland komen. Daarom kijken we sindsdien naar specifiekere talen. Er lopen momenteel
gesprekken met het Noorse persbureau NTB."

Verder wordt gewerkt aan een app voor consumenten. Er is al een prototype voor de Apple Watch. "Daarop kun je zien welk nieuws er op dat moment speelt. Eromheen verschijnen bolletjes van media die er iets over schrijven: wie is er het snelst? Als we zorgen dat we op zulke nieuwe platformen de
eerste zijn, zit er veel toekomst in."

Lees meer

* Betere nieuwsdetectie op Twitter door taalanalyse
* NU.nl sluit contract voor nieuwsdetectie applicatie

* [IMG]

Eindrapportage RTreporter

Download

Bijdragen

[IMG]Pieter Rebel