Verzekeraars verdiepen zich in nieuwe ecosystemen


Dingen anders doen dan je gewend bent. Samen met je klant zoeken naar een nieuwe invulling van je rol. En daarbij de gebaande paden achter je laten. Die opdrachten gaven de aanwezige verzekeraars zichzelf en elkaar tijdens een innovatiesessie over de `nieuwe wereld van ecosystemen', die het
Verbond afgelopen maandag organiseerde bij KPMG in Amstelveen.

In alle economische sectoren komen organisch innovatieve samenwerkingsverbanden tot stand, ook wel ecosystemen genoemd. De meest uiteenlopende partijen werken vanuit de uitdagingen van alledag met elkaar aan nieuwe producten en oplossingen. Met voelbare consequenties voor bestaande bedrijven;
ga maar na wat bijvoorbeeld iTunes, booking.com, airbnb en Uber hebben bewerkstelligd in de muziekindustrie, de reiswereld en de taxibranche. Hoe bereiden financiele dienstverleners zich eigenlijk voor op hun toekomst?.

Praktijk: de ArenA

Die vraag kwam maandag in Amstelveen uitgebreid aan bod. UvA-hoogleraar Big Data Ecosystems Sander Klous gaf een inleiding over het ontstaan en de op het oog eindeloze mogelijkheden van ecosystemen. Vervolgens liet bestuurslid Henk van Raan van de Amsterdam ArenA de ongeveer tachtig aanwezigen
zien hoe een ecosysteem in de dagelijkse praktijk kan functioneren. De thuishaven van Ajax ontwikkelt zich tussen nu en 2020 tot een `data driven smart stadium'. De initiatiefnemers noemen dit `de grootste open innovatie-uitdaging ter wereld' en nodigen daarom iedereen, van grote
multinationals tot startups, overheden en zelfs consumenten uit om een bijdrage te leveren. Dat alles onder het motto `We challenge you to think disruptively'.

Blindstaren

Namens de verzekeraars sprak Pascal Huijbers, chief technology officer bij Delta Lloyd, over de enorme kansen die er voor de sector en individuele bedrijven liggen om samen met partners digitale ecosystemen te laten ontstaan. "We moeten ons niet blindstaren op de bestaande voorbeelden van
goede ecosystemen, maar kijken naar alledaagse problemen van mensen die om een oplossing vragen. Wat kunnen wij nu doen om de problemen van straks het hoofd te bieden?" En, voegde hij toe, "dat kunnen we niet alleen, dat moeten we met anderen doen. Waarbij we de regie ook uit handen moeten
durven geven."

Meer informatie

Meer over deze innovatiesessie kunt u lezen in een speciale InfoPlus, die binnenkort verschijnt op www.verzekeraars.nl.
De innovatiesessies zijn een initiatief van het Verbond van Verzekeraars en worden georganiseerd samen met de partners van het insuranceLAB: KPMG, Microsoft, TNO, GfK en het ministerie van Economische Zaken. Meer informatie op verzekeraars.nl/insuranceLAB.