Voorkeur gaat uit naar het optimaliseren van de Mansholtlaan en Nije..


Gedegen en objectief onderzoek

Wethouder Han ter Maat: "De afgelopen maanden hebben we diverse onderzoeken laten uitvoeren en gesprekken gevoerd met diverse partijen in de stad. De conclusie is dat het optimaliseren van de Mansholtlaan en Nijenoord Allee verkeerskundig net zo goed werkt als een nieuwe weg rond de Campus.
Voorwaarde hierbij is wel dat er een tweede ontsluitingsweg komt voor de campus aan de noordzijde. Daarnaast is geconstateerd dat de onderzoeken gedegen en objectief zijn uitgevoerd. Alle partijen zijn het met elkaar eens dat er snel wat moet gebeuren om onze stad beter bereikbaar te maken.
Aangezien de gemeenteraad enkele jaren geleden al heeft besloten tot het willen verbeteren van de bestaande wegen, blijft daar nog steeds onze voorkeur naar uitgaan."



Proces met belanghebbenden doorlopen

Om een goed beeld te krijgen van alle zorgen, wensen en belangen heeft de gemeente de afgelopen maanden belanghebbenden intensief betrokken in het proces. Er is een projectgroep ingesteld bestaande uit de provincie, Wageningen UR, vertegenwoordigers van ondernemers en vertegenwoordigers van de
klankbordgroep. De projectgroep heeft geconcludeerd dat de analyse correct en objectief is uitgevoerd en onderschrijft de resultaten van de onderzoeken. De projectgroep heeft echter geen unanieme voorkeur voor de te maken principekeuze.

In de klankbordgroep zaten bewoners uit zowel Noordwest, Tarthorst en Roghorst, de Fietsersbond, natuur- en milieuorganisaties, vertegenwoordigers van ondernemers en van de haven, de studentenraad en de bewonersraad Bennekom. De klankbordgroep is ook niet unaniem in haar voorkeur en heeft het
college van burgemeester en wethouders een aantal adviezen meegegeven. Deze gaan onder andere over leefbaarheid, transparantie in het proces en het blijven betrekken van bewoners bij de verdere planvorming.



Online raadpleging

Alle bewoners, ondernemers, weggebruikers en andere geinteresseerden konden via de website www.bereikbaarwageningen.nl zich laten informeren en een reactie op de (deel)plannen geven.

Deze website is gedurende drie weken bezocht door 550 unieke bezoekers waarvan 101 zich hebben geregistreerd om een reactie achter te kunnen laten. Op de (deel)plannen zijn via de website 134 gegeven. Uit deze reacties, en uit reacties via de e-mail en tijdens de informatiebijeenkomst van 3
september, blijkt voor- en tegenstand voor beide oplossingsvarianten. Er zijn zowel zorgen geuit over geluidsoverlast en fijnstof in de wijken Roghorst en Tarthorst, als over het sparen van het Binnenveld. Ook het fietsverkeer is een punt van zorg, zowel de aanfietsroute door de wijk Tarthorst
als het aantal oversteken over de Nijenoord Allee.



Wethouder Han ter Maat: "De zorgen omtrent de leefbaarheid vooral in de wijken Tarthorst en Roghorst zijn mij bekend en deze neem ik heel serieus. Ik ben op bezoek geweest in beide wijken om zelf te ervaren hoe het is en met de bewoners te spreken. Ik heb meteen opdracht gegeven tot het doen
van onderzoeken; de uitkomsten hiervan bespreken we medio oktober met de buurtbewoners. Afhankelijk van de uitkomsten zullen we dan ook bekijken hoe we de geluidoverlast die nu al wordt ervaren binnen de perken kunnen houden. En mochten de raad en de provincie de uitkomsten van het
bereikbaarheidsonderzoek onderschrijven, dan nemen we de eventuele gevolgen voor de leefbaarheid daarvan natuurlijk meteen mee. Een goede oplossing van de geluidsoverlast is absoluut een voorwaarde voor het uitvoeren van de plannen om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren!"



Besluitvorming

Naar verwachting behandelt de gemeenteraad dit onderwerp in zijn vergadering van 26 oktober 2015. Aansluitend zal de gemeente een officiele brief sturen aan de provincie. Hierin vraagt het college aan Gedeputeerde Staten om aan Provinciale Staten voor te leggen om budget beschikbaar te stellen
voor het optimaliseren van de bestaande wegen. De gemeente hoopt dit jaar nog duidelijkheid te krijgen van Gedeputeerde Staten over hun standpunt en advies richting Provinciale Staten.



Reageer op dit artikel Laatst gewijzigd: 24 september 2015