`Verzekeraars zijn niet op aarde om te innoveren'
Waar beter dan in een zaal vol jonge verzekeraars kun je het hebben over innovatie? Juist: frisse ideeen genoeg tijdens de Jonge verzekeraars-bijeenkomst van het Verbond op dinsdag 15 september. Maar hoe breng je die ideeen verder? En krijg je daar wel tijd voor? Die laatste vraag is snel
beantwoord: "We zitten hier toch? Dat zegt genoeg!"
Ruim dertig jonge verzekeraars zitten er inderdaad bij `gastheer' a.s.r.: ze zijn naar Utrecht gekomen om aan de hand van drie stellingen mee te praten over innovatie in de sector. De eerste gaat vooral over hun eigen rol daarbij: krijg je als jonge medewerker eigenlijk wel voldoende ruimte om
te innoveren en fouten te maken?
Hoewel je eigen mening niet telt - je plaats in de zaal bepaalt of je voor of tegen bent - wil iedereen best zijn zegje doen tijdens het innovatiedebat onder leiding van Boudewijn van Uden, directeur corporate communicatie van a.s.r.. En dat levert meteen al flink wat goede voorbeelden op: er
zitten `change agents' in de zaal, innovatie blijkt in doelstellingen te zijn vastgelegd en er zijn uren vrijgemaakt voor innovatie. Het tegenkamp is niet overtuigd: "Er is misschien wel ruimte, maar is dat wel genoeg? Wat zijn de echte daden? De echte verandering?" Het eindoordeel van de
jury: "Er is meer actie nodig!"
Jongeverzekeraars.JPG jongeverzekeraarsslide.JPG
Grijze olifant of snelle muis?
Meteen door: nieuwe concepten, doen we daar dan genoeg mee? Een van de deelnemers is duidelijk: "We lopen niet voorop, maar moet dat wel? We zijn niet op aarde om te innoveren, maar om te verzekeren. We zijn een verzekeraar, geen Uber. Samenwerken met disruptieve partijen is in feite genoeg."
Anderen vinden dan ook dat er genoeg gebeurt: whatsappen met de klant, oplossingen voor Airbnb-verhuur, gebruik van Big Data. "Maar dat kan toch sneller", vind een tegenstander. "De deeleconomie is al lang niet meer nieuw." Een ander ziet niet zo'n probleem: "We zijn een goede volger. Je kunt
van een grijze olifant niet ineens een snelle muis maken."
Gelukkig maakt spreker Bob Stehmann, directeur marketing van a.s.r., al vrij snel duidelijk dat je die snelle muis ook niet meteen hoeft te zijn. "Begin er eens mee om echt met je vak bezig te zijn. Luister naar problemen van klanten en loop een dagje mee met een adviseur. Ontdek weer wat de
bedoeling is van je werk: klanten helpen." Van daaruit kun je verder, stelt hij. "Stap naar voren, durf lef te tonen en maak fouten."
Meer bedenken
Ook belangrijk volgens Stehmann - die zijn verhaal houdt aan de hand van vragen uit de zaal: leer je idee verdedigen. "Vaak gaat veel tijd op aan het creeren van draagvlak. Gevolg is dat iedereen zich ermee gaat bemoeien. Bijschaven mag, maar consensus bereiken hoeft niet. Vaak zorgt het er
juist voor dat je idee slapper wordt. Je krijgt dan wel een voldoende, maar de kans op een tien wordt kleiner." Vooral niet braaf zijn, vindt Stehmann. "Natuurlijk moet dat wat je doet wel bij je passen, maar in alle gevallen geldt: minder nadenken, meer bedenken. Ga wat doen!"