Een basistarief afvalstoffenheffing voor alle huis


Een basistarief afvalstoffenheffing voor alle huishoudens

Positieve ervaringen met diftar afvalinzameling met ruimte voor aanpassing

In 2014 heeft de gemeente Halderberge gedifferentieerde tarieven voor afvalinzameling ingevoerd (Diftar). Vanaf die tijd wordt er per huishouden geregistreerd hoeveel afval aangeboden wordt. Hoe minder dit gebeurd, hoe lager de afvalstoffenheffing is die betaald wordt. Bij de invoering van
Diftar heeft de gemeenteraad een aantal uitgangspunten vastgesteld. Nu de ervaringen van een jaar Diftar bekend zijn, is een evaluatie uitgevoerd waarin de ervaringen van 2014 zijn vergeleken met de ervaringen van 2013. Op basis hiervan stelt het college de gemeenteraad voor om het basistarief
voor de afvalstoffenheffing voor alle huishoudens te standaardiseren en om het aantal tikken voor de milieustraat aan te passen.

Positief beeld ten opzichte van 2013

Uit de evaluatie Diftar blijkt dat totale hoeveelheid huishoudelijk afval is gedaald naar 4.377153 kilo in 2014 ten opzichte van 5.975.200 kilo in 2013. Verder is de hoeveelheid van gescheiden afvalstromen zoals papier, glas en kunststof toegenomen. Er blijkt nog wel teveel GFT afval in het
restafval te zitten. De gemiddelde inwoner van Halderberge heeft in 2014 zijn container voor restafval 12 keer minder aangeboden dan in 2013. Voor GFT afval is dit 3 keer minder. Het gemiddelde van het gebruik van de ondergrondse container is gedaald met 38 minder aanbiedingen per inwoner. Het
aantal bezoekers op de Milieustraat dat gebruik maakt van de gratis route is enorm toegenomen. Het aantal betaalde bezoeken is afgenomen: gemiddeld maken de bezoekers gebruik van een tot drie tikken.
Wethouder Jan Akkermans: "Steeds meer afvalstromen kunnen als grondstof worden ingezet voor nieuwe producten. Daarom ben ik ook blij dat de inwoners van Halderberge steeds meer afval gescheiden inzamelen."

Aandachtspunten voor vervolg

Er zijn een aantal aandachtspunten voor het vervolg. Daarom stelt het college de gemeenteraad voor om het aantal tikken voor de Milieustraat aan te passen van 6 naar 4. Dit komt meer overeen met de werkelijke afname.
Wethouder Peter Bons: "Daarnaast stellen we de gemeenteraad voor om verschil in het basistarief tussen een eenpersoons- en een meerpersoonshuishouden op te heffen. Dit betekent dat het standaard tarief EUR 156,36 wordt. Zo heffen we een rechtsongelijkheid op."

Van 26 naar 19 ledigingen per jaar

Een van de uitgangspunten van de gemeenteraad bij de invoering van Diftar was dat een huishouden hun restafvalcontainer 26 keer aan kon bieden. Op basis van dit aantal zijn ook de tarieven voor de afvalstoffenheffing bepaald. Zoals eerder aangegeven, is uit de evaluatie gebleken, dat er per
aansluiting slechts gemiddeld 14 keer is aangeboden. Op basis van deze uitkomst en rekening houdend met het feit dat 14 keer niet voor elk huishouden haalbaar is, wordt er bij het berekenen van de tarieven nu uitgegaan van een gemiddelde van 19 ledigingen. De manier van afrekenen per lediging
blijft hetzelfde.

Behandeling in gemeenteraad

De gemeenteraad behandelt de evaluatie en het collegevoorstel in de commissievergadering van 30 september a.s.. In de gemeenteraadsvergadering van 15 oktober a.s. neemt de raad een besluit hierover.