Gemeente haalt plateaus weg op nieuwe Voorburggracht


De Voorburggracht in Oudkarspel wordt dit najaar aangepast. De plateaus worden verwijderd in verband met trillingshinder. Daarna worden opnieuw snelheidsmetingen gedaan om te zien of de gemiddelde snelheid onder de 38 km/u blijft. Wethouder Bert Fintelman: "We hebben in september met de
bewoners gesproken. We nemen de overlast en klachten serieus. Daarom hebben we nog een keer gekeken naar alle mogelijkheden. Het college heeft besloten om de plateaus te verwijderen, dan snelheidsmetingen te doen en daarna aanvullende maatregelen te overwegen." Het besluit moet nog
goedkeuring krijgen van de provincie Noord-Holland, die een deel van de nieuwe weginrichting heeft betaald.

"We gaan aanpassingen doen", zegt wethouder Bert Fintelman. "Dat staat vast. In principe gaan we de plateaus verwijderen, maar we willen wel onze doelstellingen bereiken. Dat betekent dat we de trillingen tot een aanvaardbaar niveau terugbrengen en dat de gemiddelde snelheid niet weer boven de
38 km/u mag uitkomen. Daarom letten we ook op de visuele aspecten: fietsstroken blijven behouden, er komt een tweede smiley-signaal bij en op een paar plaatsen willen we oversteekplekken markeren. Een weg met zo'n uitstraling heeft een positief effect op het gedrag van de weggebruiker: `Hier
hoor je niet hard te rijden'."

Gesprekken met bewoners

Het college heeft op 7 september een gesprek gehad met de bewonersdelegatie van de Dorpsstraat, waar bewoners de meeste overlast ervaren van de trillingen, die veroorzaakt worden door de plateaus. De bewoners zijn duidelijk: alle plateaus moeten weg. Op 10 september was er een gesprek met het
dorpsplatform Oudkarspel. Het dorpsplatform is genuanceerder en zegt blij te zijn met het parkeren aan de oostzijde van de weg. Aanpassen van de plateaus zien zij als een bespreekbare optie. Eventuele alternatieve snelheidsremmers moeten volgens het platform goed doordacht worden. "Er zijn ook
bewoners die zich zorgen maken of het weghalen van de plateaus niet tot snelheidsverhoging leidt", licht de wethouder toe.

Aanvullende maatregelen

Het college heeft verschillende mogelijkheden in kaart gebracht, naast het verwijderen van de plateaus zijn bijvoorbeeld visuele aanpassingen, versmallingen en middengeleiders mogelijk. Fintelman: "Mocht uit de snelheidsmetingen blijken dat er toch gemiddeld harder gereden wordt dan 38 km/u
dan overwegen we aanvullende maatregelen. Maar dat doen we niet zomaar. Daarvoor gaan we in eerst in gesprek met belanghebbenden."

Ook de financiele effecten worden dan in detail uitgewerkt. Fintelman: "In principe wordt het restbudget van het project Voorburggracht benut om de aanpassingen te doen. De aanpassingen worden van tevoren besproken met de Provincie Noord-Holland, omdat die een deel van de kosten hebben
betaald. De provincie moet vooraf instemmen met de wijzigingen."

Mogelijke aanpassingen