Aanpak gemeente bij onderwijsachterstand succesvol


Het beleid van de gemeente om onderwijsachterstand in Zoetermeer aan te pakken, werpt zijn vruchten af. De Citoresultaten van kinderen die vve (voor- en vroegschoolse educatie) volgen, laten zien dat de doelen die in Zoetermeer gesteld zijn, worden gehaald. Daarom stelt het college voor om het
beleid in 2016 voort te zetten.

Isabelle Vugs, wethouder Onderwijs: 'Jonge kinderen tot zeven jaar lopen soms het risico om een ontwikkelingsachterstand op te lopen. Op school, de opvang en thuis krijgen zij op een speelse manier de ondersteuning die ze nodig hebben om dit te voorkomen of weg te werken. Ik vind het
belangrijk dat ieder kind een startkwalificatie haalt. Daarmee is de kans op een baan later groter.'

Goede basis leggen met verschillende leermethodes

In Zoetermeer wordt overal gewerkt met de methode Piramide. Met thema's zoals herfst, feest en kunst wordt een fijne en uitdagende omgeving geboden voor alle ontwikkelingsgebieden. Speciale aandacht is er voor taal. In speelhuizen, op school, bij de kinderopvang en gastouders worden kinderen
door speciaal geschoolde pedagogische medewerkers en leerkrachten geholpen in hun ontwikkeling. Dat ook gastouders vve bieden is uniek in Nederland. Isabelle Vugs: 'We steken onze nek uit. Hierdoor worden nog meer kinderen goed voorbereid op de basisschool.'

Bibliotheek Zoetermeer zorgt voor voorleesboeken en geeft cursussen over interactief voorlezen. Met het kind is er een gesprek over het verhaal. De VoorleesExpress van stichting Piezo regelt dat vrijwilligers voorlezen in gezinnen en geeft ouders praktische handvatten om het voorlezen thuis
verder voort te zetten.