Alstroemeria op de Bloemenagenda: langdurige vriendschap
22 september 2015
Alstroemeria op de Bloemenagenda: langdurige vriendschap
De alstroemeria staat op de Bloemenagenda. Dit zorgt de komende tijd voor veel belangstelling voor dit product vanuit de Europese consument. Telers spelen hier met hun activiteiten gretig op in.
Floraholland Nieuws Alstroemeria September 2015
Alstroemeria is de bloem die vriendschap en toewijding uitstraalt. Een bloem die verrast met grote afwisseling tussen aankoop en uitbloei. Gemakkelijk in gebruik. Daarom staat de alstroemeria van week 40 tot en met 42, 2015 op de Bloemenagenda.
Symboliek
De alstroemeria of inca-Lelie geef je aan echte dierbaren. Deze bloem symboliseert vriendschap en toewijding. De zes bloemblaadjes van de alstroemeria staan voor:
1. Begrip
2. Humor
3. Geduld
4. Medeleven
5. Daadkracht
6. Respect
Belangrijke ingredienten voor een goed huwelijk of een langdurige vriendschap.
Herkomst
De alstroemeria komt uit de koele berggebieden van de Andes in Brazilie, Peru en Chili. Maar ook uit de woestijnen langs de Stille Oceaan tot diep uit de tropische regenwouden van Brazilie. Daarom wordt ze ook wel inca-lelie of peruvian lily genoemd. De verwijzing naar de Inca's, omdat zij
verantwoordelijk worden gehouden voor de verspreiding van de alstroemeria.
De bloem is vernoemd naar haar ontdekker, de Zweed Cas Alstroemer. Als dank voor zijn noeste arbeid vernoemde Linnaeus een van de mooiste bloemen naar hem.
Gebruik
De alstroemeria valt op met zijn bijzondere vorm. De langwerpige bladeren lopen gedraaid langs de lange steel. Aan het eind van die steel maakt de plant meerdere bloemstelen, met bloemen in prachtige heldere, felle keuren en interessante tekeningen. Deze sensationele bloem maakt dan ook van
vele boeketten en gelegenheden iets heel speciaals. Ze verrast menig consument. De bij aankoop kleurtonende knoppen bloeien uitbundig uit en bieden een kleurrijke vaas bloemen.
De Bloemenagenda inspireert
In de Bloemenagenda 2015 staan vijftien bloemen, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De agenda:
* Vertelt het verhaal van de bloem
* Biedt inspiratie
* Biedt bijzondere beelden
De consument vindt de bloem in de agenda op www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.
* Ga naar de website www.mooiwatbloemendoen.nl
Ook de ketenpartners brengen de alstroemeria voor het voetlicht: Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de alstroemeria, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'